Fånga mygglarver?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Fånga mygglarver?

    Jag är varldens mest nöbörjare med akvarier, och jag funderar ganska mycket på fodret. Jag har inte köpt fisk än, men jag kommer antagligen att göra det snart. Vet inte exakt vilka arter jag vill ha, förutom palettciklid och skäggmunsmal. Antar att malen är totalt ointresserad av mygglarver, men jag tänkte att palettcikliden kanske skulle tycka att det var mums. I så fall så har jag läst att man kan sätta ut en hink med vatten, så kommer det snart att dyka upp mygglarver i den. Men det går bara på sommaren, va? Jag har ju läst lite om fiskar som behöver levande foder, men hur får man tag på det under vintern? Säljer de det i djuraffären?
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Diwa
    • December 2006
    • 300

    #2
    går väl iofs att håva i närmaste å eller sjö men enklast vintertid är nog att köpa det på zoo
    110L 54L 54L

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Palettcikliden kommer att bli helt knäpp av glädje - svartamygg är det bästa fisk vet. Ge bara inte mer än de kan äta upp, för i varmt vatten kläcks myggen snart...

      Enklast är att ta en håv och gå runt och titta i små diken vid vägkanter o dyl. Mygglarverna är svarta "utropstecken" som hänger i ytan och dyker om du stör dem. De simmar på ett mycket karaktäristiskt sätt, genom att flexa kroppen fram och tillbaks i ett slags S-form. Har man tur kan man hitta enorma mängder.

      I sjöar hittar du inte svartamygg, där äter fisken upp dem, men däremot kan du hitta vitamygg. Det är fortfarande lite tidigt på säsongen för svartamygg i större delen av landet, men högsäsong för vitamygg.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Hans.Lindaker
        • April 2006
        • 1837

        #4
        Azur: vart hittar man bäst vita mygg nu då? i diken?

        /Hans
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Vitamygg lever i sjöar, sällan eller aldrig i diken (möjligen stora diken,då). Bästa sättet att ta vitamygg är att hitta ett strömmande vattendrag, som strömmar lagom fort, och sen sätter man en stor håv i vattnet, och väntar några timmar.
          Det är kort sagt något mer komplicerat att få ihop bra med vita mygg än det är med svarta mygg.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Richard.R
            • December 2006
            • 1872

            #6
            lever svart myggisar i strömt eller lugnt vatten?
            396L SA biotop
            128L SA biotop
            54L SA biotop
            54L SA biotop

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              I stillastående mindre vattensamlingar oftast mindre än 10 kvadratmeter som ofta mer eller mindre torkar ut under sommaren.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Richard.R
                • December 2006
                • 1872

                #8
                o tur att man har en bäck här då som brukar översvämmas på våren, och den är riktigt fin, har funderat på att göra ett kar som liknar exakt
                396L SA biotop
                128L SA biotop
                54L SA biotop
                54L SA biotop

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Rinnande vatten dock undantaget
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Richard.R
                    • December 2006
                    • 1872

                    #10
                    jo men den översvämmas så vattnet kommer upp på vägen och de blir stora stillastående pölar
                    396L SA biotop
                    128L SA biotop
                    54L SA biotop
                    54L SA biotop

                    Kommentar

                    • Diwa
                      • December 2006
                      • 300

                      #11
                      vad blir det av mygglarverna då?
                      svarta mygglarver blir?
                      vita mygglarver blir?
                      110L 54L 54L

                      Kommentar

                      • yllekanin
                        • December 2006
                        • 177

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Vitamygg lever i sjöar, sällan eller aldrig i diken (möjligen stora diken,då). Bästa sättet att ta vitamygg är att hitta ett strömmande vattendrag, som strömmar lagom fort, och sen sätter man en stor håv i vattnet, och väntar några timmar.
                        Det är kort sagt något mer komplicerat att få ihop bra med vita mygg än det är med svarta mygg.

                        Hur gör man om man vill fånga i en sjö då? Hur strömmande får vattnet vara?
                        Mvh Michael

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Diwa -
                          Svarta mygglarver blir blodtörstiga myggor - iaf honorna oklart när dock.
                          Frågade om detta när jag hade kanske 100-talet myggor på gång hemma 2004.
                          Inga myggstick dock - så det kanske sker efter parningen.
                          Vita mygglarver - ingen fara för familjen även om de kläcks
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Diwa
                            • December 2006
                            • 300

                            #14
                            ok asg lika bra å ge upp allt som lever mao...
                            börjar det surra mygg inne pga akvarierna kommer familjen sälja mig på Tradera
                            110L 54L 54L

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              Ursprungligen postat av yllekanin
                              Hur gör man om man vill fånga i en sjö då? Hur strömmande får vattnet vara?
                              I sjöar strömmar inte vattnet ssk mycket.
                              Problemet är dock hur mycket fiskarna hinner äta upp...
                              Och att mygglarverna snabbt utvecklas till myggor på våren
                              Ju mindre fisk desto mer mygglarver och annat matnyttigt dessutom.
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...