Frysta röda mygglarver?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #31
    Vet inte vad Kjell tycker, men jag tycker inte röda mygg är något vidare. De lever ofta i extremt smutsigt vatten, vilket kan vara en del av anledningen till att de framkallar allergier. En stor del av mygglarverna är just det vattnet som hänger med.
    Den röda färgen skuller jag tro kommer från att de innehåller hemoglobin . det behövs i stora mängder när man bor i smutsigt vatten med låg syrehalt. Dessutom lär man nog färga in dom med något elakt färgämne.
    Så, med röda mygg har man alltså: Skitigt, sjukdomsframkallande vatten och allergiframkallande färgämnen...inget som jag vill ha. :/
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • qenzo
      • February 2005
      • 1747

      #32
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Jomen visst är det väl en viss skillnad på om det är 1/3 som blir allergiska mot en vara än om det är kanske 1 promille eller vad det nu kan vara som är allergiska mot vatten.
      Dessutom är det ju dessutom så att vatten är svårt att klara sig utan, medan man mycket väl kan faktiskt kan klara sig utan röda mygg som ju inte ens är ett speciellt näringsrikt foder.
      Nej men det är väl ingen som har sagt att man inte kan klara sig utan detta foder. Men att enbart framhäva allt det "farliga" skapar rädsla. När de eg bara krävs att man är väl medveten om riskerna samt hanterar fodret på ett vettigt sätt.
      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

      Kommentar

      • Richard.R
        • December 2006
        • 1872

        #33
        jag har använt de i 2 månader
        396L SA biotop
        128L SA biotop
        54L SA biotop
        54L SA biotop

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #34
          Ursprungligen postat av qenzo
          Nej men det är väl ingen som har sagt att man inte kan klara sig utan detta foder. Men att enbart framhäva allt det "farliga" skapar rädsla. När de eg bara krävs att man är väl medveten om riskerna samt hanterar fodret på ett vettigt sätt.
          Rädsla i det här fallet är nog ganska nyttigt.
          Allergisk blir du för livet - skall det vara så svårt att förstå???
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • qenzo
            • February 2005
            • 1747

            #35
            Nej det är inte svårt att förstå eftersom jag själv, åter igen, är född astma/allergiker. Jag har inte ens försökt att säga emot det, men ska man gå och vara rädd för saker hela livet så är det nog lika bra att lägga sig ner och dö.
            Det jag har sagt hundra gånger är att det kan gå bra, riskerna finns men just Du behöver inte drabbas.

            Jag vet många många som anv detta foder i en massa herrenas år utan reaktioner, men likväl vet jag även en liten del som reagerar mot det direkt.
            Ofta hänger också deras reaktioner ihop med andra, ex skaldjursallergi osv.

            En bra hantering tror jag, kan hejda allergiska reaktioner, Precis som med allt annat man kan reagera emot.
            Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

            Kommentar

            • Amaro
              • January 2007
              • 1709

              #36
              VAD är alternativet för en köttätande fisk.

              som är lätta att få tag på
              som är 100% kött om man säger så
              och som fisken gillar.

              har en L114 mal, köttätare.
              den älskar röda mygg. räkor var den inte intresserad av, så vad ska jag testa med?
              If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

              Kommentar

              • Limia1
                • December 2006
                • 325

                #37
                Ursprungligen postat av Amaro
                VAD är alternativet för en köttätande fisk.

                som är lätta att få tag på
                som är 100% kött om man säger så
                och som fisken gillar.

                har en L114 mal, köttätare.
                den älskar röda mygg. räkor var den inte intresserad av, så vad ska jag testa med?
                Hackade sköljda daggmaskar kanske, men de är ju inte så mysiga direkt .

                Du tror inte den kan börja äta fryst artemia, om den gått hungrig ett tag ?.

                MVH/Anita

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #38
                  Ursprungligen postat av qenzo
                  Det jag har sagt hundra gånger är att det kan gå bra, riskerna finns men just Du behöver inte drabbas.

                  Jag vet många många som anv detta foder i en massa herrenas år utan reaktioner, men likväl vet jag även en liten del som reagerar mot det direkt.
                  Ofta hänger också deras reaktioner ihop med andra, ex skaldjursallergi osv.

                  En bra hantering tror jag, kan hejda allergiska reaktioner, Precis som med allt annat man kan reagera emot.


                  Som läkare anser jag fortfarande att dina kommentarer är oansvariga. "just du behöver inte drabbas" även om tom du med allergiska anlag skulle börja med ett klart riskbeteende som att hantera röda mygglarver. Riskerna för en livslång allergi är betydande. Och som Kjell redan skrivet finns sedan risken dels för korsallergier och nya allergier. En bra hantering kanske kan minska de allergiska reaktionerna men hejdar inte utbruten allergi.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #39
                    Ursprungligen postat av Amaro
                    VAD är alternativet för en köttätande fisk.

                    som är lätta att få tag på
                    som är 100% kött om man säger så
                    och som fisken gillar.

                    har en L114 mal, köttätare.
                    den älskar röda mygg. räkor var den inte intresserad av, så vad ska jag testa med?
                    Det finns nämngder av frysta foder i affärerna - vilket man skall använda beror på vilka fiskar man har.
                    Själv har jag mest mindre fiskar och använder därfär cyclops som komplement till torrfodret. Cyclops ger dessutom lite färg på fiskarna. Sen finnas det ju också tablettfoder för carnivora fiskar.

                    För övrigt så innehåller inte röda mygg 100% kött utan 80% är vatten.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • DjRoman
                      • December 2007
                      • 242

                      #40
                      Nu drar jag upp en riktigt gammal tråd, men tänkte att det var vettigare än att starta en ny då det handlar om röda mygglarver.
                      Ska man förvara dom på något speciellt sätt? Själv har jag dom i sin originalförpackning i en påse i min frys tillsammans med all mat. Är det olämpligt?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...