Fryst foder V.S frystorkat??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    Fryst foder V.S frystorkat??

    Jag har en kampfiskherre som är JÄTTEKRÄSEN!!!
    Han ÄLSKAR däremot rödamygg, som jag helst inte vill mata med eftersom jag hört ditten och datten om den frysta varianten

    Däremot finns det ju frystorkade rödamygg - på burk!?
    Och det matar jag med nu.

    Är det lika illa???

    Mycket som finns att köpa i frysta kartor finns ju även att köpa i frystorkad variant. Så det vore bra att få veta hur det ligger till...
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är _värre_, eftersom det dammar. Dessutom har det sämre näringsvärde och fisken tycker inte det är lika gott som frysta röda mygg.

    Har svårt att tänka mig att din kamphane inte skulle ta t.ex. frysta bosmider, frysta vita eller svarta mygglarver, eller långsamsjunkande pellets av rätt storlek, om du låter honom svälta en dag eller två först.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Healena
      • May 2006
      • 1440

      #3
      Dammar?? Menar du att det smutsar ner vattnet mer då eller??
      Eller på vilket vis skulle det skada?

      Förklara för en vetgirig okunnig

      Jag är lite "rädd" för den frysta varianten med tanke på att det hänger med så mycket vatten av okänd kvalite' där.

      Får Nemo något som ej passar..spottas det genast ut oavsett hur hungrig han är
      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Nej, jag menar att när man hanterar frystorkat foder så sprider du damm omkring dig i luften som du sen kan inandas eller få på huden. Huvudproblemet med rödamygg är ju att de kan göra akvaristen allergisk mot frukt och kräftdjur, i svåra fall kan folk som blir allergiska inte ens vistas i närheten av sjöar pga att det lever rödamygg i sjön; sen har jag personligen också tyckt mig märka ett samband mellan frysta rödamygg och bukvattensot, men det är trots allt ett mindre problem än att själv aldrig kunna äta banan eller räkor igen, eller bada i en insjö...

        Alla blir förstås inte allergiska - tror det var i runda slängar 4% av befolkningen som kunde utveckla allergi om de regelbundet hanterade rödamygg.

        Röda mygg är lite som godis: de flesta fiskar älskar det, men det är inte nödvändigtvis nyttigt för dem. Jag använder rödamygg för att få kinkig vildfångad fisk att äta, men när de börjat äta vänjer jag dem av med det.

        Under alla år har jag bara en gång stött på en fisk som hellre dog än åt något annat än hans favorifoder: det var en pilnäbb som uteslutande åt daggmask. Alla andra har till slut gett med sig.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Men om man bortser från allergisynpunkt då....

          Är det så att frystorkat = dåligt näringsvärde?
          Och hur är det med allt detta ovälkomna vatten av okänd kvalite' som följer med frysfoder??

          Jag matar io.fs med fryst räk - mix, men jag tror inte det är något som är "odlat" i det frysta vattnet

          Om man köper t.ex svarta mygg - hur gör de när de fryser ner dem?
          är det odlingsvattnet man får med eller är de upphåvade, sköljda och vattnet "rent"??

          I denna stad finns nästan uteslutande bara "fina fisken" frysfoder,
          - förutom räkmixen då som är av annat märke.

          Förlåt mina kanske dumma frågor...men jag är totalt ovetande
          Men vetgirig...
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            1) Frystorkat foder har inte nödvändigtvis _dåligt_ näringsvärde, men det är _sämre_ än fryst (som i sin tur är sämre än färskt).
            2) Mygglarver odlas knappast, utan fångas. I fallet röda mygglarver och tubifex fångas de tydligen ofta i avloppsdammar, och har mycket bakterier i tarm och på kroppsytan - fast om de faktiskt också är infrysta i avloppsvatten vet jag inte. Svarta & vita mygglarver lever inte i avloppsvatten, och torde ha lägre bakteriehalter i tarm och på kropp.

            Egentligen borde allt frysfoder bestrålas för att döda bakterier, men jag vet inte om det görs med det som säljs i Sverige. (Om nån vet om svenskt frysfoder bestrålas får ni gärna hojta till!)

            Sen tinas frysfodret upp igen innan det förpackas för slutförsäljning, och görs inte det i kylrum, och om inte frysfodret snabbt fryses in igen, så kan förstås fodret ruttna, och få ännu högre bakteriehalter.

            Personligen försöker jag undvika frysta röda mygg, pga att jag förlorat mycket fisk till buksot när jag matat med det, och min personliga misstanke är att det är just pga höga bakteriehalter.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #7
              Så OM jag skulle gå över till fryst borde det alltså vara BÄTTRE att testa svarta eller vita mygglarver?

              Hur gör man bäst för att tina? Tänker ej chansa på att slänga i frysta bitar...
              Måste man skölja eller räcker det med att hälla bort det tinade vattnet??
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                bra att ha en sil att tina och skölja dem med i ljummet/kallt vatten!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Fredde L
                  • October 2006
                  • 241

                  #9
                  Jag brukar tina fryst foder i ett medicinmått. När det är tinat häller jag av vattnet och häller i nytt och häller ut ca 3ggr.
                  Mvh//Fredrik


                  Kommentar

                  Arbetssätt...