Bra hjälpmedel vid utfodring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

    Bra hjälpmedel vid utfodring

    Jag vet ej om tråden ligger i rätt kategori men jag måste bara få tipsa er om ett bra hjälpmedel vid utfodring med tex fryst artemia och och även fördelning av flingfoder till yngel som ej är allt för små.

    Jag vet ej vad grejen kallas men man använder den till att göra the direkt i koppen, se den dåliga bilden så fattar ni.

    Man tar helt enkelt och lägger i en bit fryst artemia el dyl och ställer ner grejen i en kopp med kallt vatten så artemian tinar, när den tinat sköljer du ur den antingen i koppen eller under kranen så artemian blir ren och fin.
    Sedan är det enkelt att dosera ut fodret i karet genom att du helt enkelt doppar ner kulan och öppnar den lite lagom så att lämplig mängd kommmer ut.

    Den går även utmärkt att använda för att dosera flingfoder till yngel,lägg i lite flingor och rör runt den lite lätt i karet, flingorna faller då sönder i lagom stora bitar som kommer genom nätet i kulan
    Bifogade filer
    Mvh Leif
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #2
    Kul idé! Men då måste jag utmåla mig själv som en idiot: är det bara jag som INTE tinar upp artemian först?! Jag slänger alltid i en klutt som den är, den flyter en stund (då käkar de firrar som vill äta uppe vid ytan) sen dalar den långsamt ner och blir mat till de bottenkäkande... gör jag fel? Är det skadligt?
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      Jag gör som du, Mamma Mia! Lägger i all min frysmat fryst!
      Min zoon

      Kommentar

      • albjohn
        • March 2006
        • 1179

        #4
        Det är nog en smaksak med tinad eller ej och vi behöver ej utveckla det till en diskusion om det men föredrar man tinad och skjöld artemia fungerar grejen utmärkt
        Mvh Leif

        Kommentar

        • mayday
          • November 2005
          • 2085

          #5
          båda sätten är bra

          själv mosar ja flingerna och har i en gammal kryddburk till ynglen så bara dom finaste flingerna kommer ner när ja skakar och iom att jag skakar krossas de som är för stort ...
          ______________________________________________

          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

          Kommentar

          • albjohn
            • March 2006
            • 1179

            #6
            Jag har ochså kört med krossade flingor men stört mig på att dom flyter omkring på ytan och åker in i filtret som i mitt fall är Juwel och det tar in vatten i ytan, fördelen för mig med min metod är att jag får ner flingorna under ytan och ynglen kommer åt dom snabbare.

            Men det funkar bra med smulat ochså.
            Mvh Leif

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #7
              Tyckte ide'n var smart faktiskt
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Ursprungligen postat av Mamma Mia
                Kul idé! Men då måste jag utmåla mig själv som en idiot: är det bara jag som INTE tinar upp artemian först?! Jag slänger alltid i en klutt som den är, den flyter en stund (då käkar de firrar som vill äta uppe vid ytan) sen dalar den långsamt ner och blir mat till de bottenkäkande... gör jag fel? Är det skadligt?
                Jag tinar all frysmat först, men det är för att jag har så många kar. Tinar artemia i en mugg och matar sen med thésked i karen. Lite beror det också på att jag vill att det ska komma ner fort till botten så att alla bottenätare får mat snabbt. Sen får de andra roffa åt sig så gott dom kan.
                Tinar räkmix så också, men det är också för att jag skam kunna smula sönder den i karen så den sjunker fort.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Nitra98
                  • June 2005
                  • 1987

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nitra98
                  Jag gör som du, Mamma Mia! Lägger i all min frysmat fryst!
                  Jag kom på mig själv med att "halvljuga"... Lägger i mygglarver, artemia och sådant större fryst men bosmider, cyclops och annat smått tinar jag alltid och matar med teskedsmått, för jag tar alltid för mycket av det om jag lägger i en fryst bit...!
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • mayday
                    • November 2005
                    • 2085

                    #10
                    Räkmixen jag har är jag tvungen o mata fryst med ... så dålig o blir bara damm måln om den när en fisk tar en liten bit 90% åker ut genom gälarna ..

                    Är åleds vi pratar om nu ... ska testa annat märke
                    ______________________________________________

                    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                    Kommentar

                    Arbetssätt...