Hur länge håller frysfoder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rent vatten
    • April 2005
    • 1061

    Hur länge håller frysfoder?

    Hej jag fick 5 paket men fryst Dafnia idag, av en kompis.Jag undrar om jag törs använda den.Min kompis har haft fodret 1år i frysen.Är fodret förbrukat nu?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Många vitaminer är väl färskvara och fetter härsknar med tiden. Men troligen finns det ett och annat som fiskarna fortfarande kan tillgodo göra sej. Och vad gäller bäst-före datum så är de ofta satta med marginal - under förutsättning att det förvaras enligt angivna instruktioner vill säga. Jag har väl i mina dagar matat en hel del med "utgångna" varor utan att märka några negativa effekter.
    Jag skulle testa och se vad som händer - om dom äter det så...
    Men mata även med annan mat - för vitaminernas skull om inte annat.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Leonard
      • January 2006
      • 2352

      #3
      jag brukar aldrig slänga foder, jag matar med det tills det tar slut, kanske inte är små bra att mata med foder som är 2år gammalt, men jag har inte märkt nåt negativt med det iaf
      18år. . . . . .<¨,)))--{
      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

      Kommentar

      • rent vatten
        • April 2005
        • 1061

        #4
        Ursprungligen postat av erikthur
        Många vitaminer är väl färskvara och fetter härsknar med tiden. Men troligen finns det ett och annat som fiskarna fortfarande kan tillgodo göra sej. Och vad gäller bäst-före datum så är de ofta satta med marginal - under förutsättning att det förvaras enligt angivna instruktioner vill säga. Jag har väl i mina dagar matat en hel del med "utgångna" varor utan att märka några negativa effekter.
        Jag skulle testa och se vad som händer - om dom äter det så...
        Men mata även med annan mat - för vitaminernas skull om inte annat.
        Det roliga med frys fodret, är att det finns ingen bäst före datum stämpel.

        Kommentar

        • rent vatten
          • April 2005
          • 1061

          #5
          Det har har jag aldrigt sätt på dem jag har köpt, inte på de jag fick heller.
          Senast redigerad av rent vatten; 27 February 2007, 22:18.

          Kommentar

          • rent vatten
            • April 2005
            • 1061

            #6
            Sedan när jag redan frågar,så undrar jag om det är skillnad på hållbarhet på olika frys foder som Dafina, Cycklos eller Mysis.

            Kommentar

            • Rambo
              • February 2004
              • 672

              #7
              Bäst-före-datum är det datum som tillverkaren garanterar att produkten håller full kvalitet. Det datumet är satt med viss marginal och under förutsättningen att varan hanteras rätt, t.ex. att en frysvara inte har töat i ytan. Bästföre stämpel skall finnas på födoämnen för mäniskor men måste inte finnas på andra produkter.
              För mäniskofoder så är det främst fetthalten i maten som avgör hur länge den kan hållas fryst utan att bli dålig. Troligtvis kan man jämställa de flesta frysfoder med frusna räkor i hållbarhet.
              575l Åleds
              80l JAD
              Tiffany - perser/norskskogskatt
              Lizton - renrasig Bengal

              Kommentar

              • amazonfarmen
                • June 2006
                • 508

                #8
                Ursprungligen postat av rent vatten
                Det roliga med frys fodret, är att det finns ingen bäst före datum stämpel.
                Vad jag vet så ska ALLT foder vara märkt med bäst före.

                //Calle
                www.goc.se

                Kommentar

                Arbetssätt...