Död artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    Död artemia

    En liten artemia fråga..

    När jag kläcker artemia så skiftar resultatet väldigt mycket, ibland får jag massa levande artemia men ibland så blir de bara en död massa liggande på botten.. använder samma artemia å samma mängd salt etc.

    Senast igår hade jag igång kläckningen i 24h.. fick ett dåligt resultat.. dom är kläckta.. men döda.. testade 21h idag.. ännu sämre.. ja överdriver inte när ja sejer att de rör sej om 20-30st levande.. å då har jag anväder jag ca:1l vatten, 40ml salt och 5-7ml artemia ägg...använder åleds artemia..

    kan de kläckas döda ? .. ifall artemian blivit dålig.. den har stått ett tag i rumstemp etc. ja jag har ingen aning.. alla svar är välkommna..

    Ja jag kläcker i 1,5l flaska å har syre.. tempen är runt 28g..
    Tjopp...
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Jag har samma artemia men förvarar alltid den svalt i kylen, inga döda där inte...
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Vad jag förstått av att läst en del diskussioner på andra ställen kan bakterier vara boven. Det är viktigt att ha en god hygien när man kläcker artemia. Om man har en icke önskvärd bakterieflora i kläckningskärlet kan det gå mycket snett.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • rent vatten
        • April 2005
        • 1061

        #4
        Av mina erfarenheter så får man inte en god kläckning förense efter 28h tidigast..

        Kommentar

        • sacha
          • May 2005
          • 1016

          #5
          Jo problemet är ju inte att dom inte kläcks.. utan att de ligger väldigt mycket död artemia i botten på flaskan.. å massa skal där uppe.. hmm..

          nån som vet ifall dom kan kläckas döda för att kvaliteten har försämrats av dålig förvaring, el kläcks den när den e färdig att leva =) nu har jag iaf ställt timer på 16h.. å ska jag kolla.. inte möe kläckt ska ja sätta igång den igen å låta stå några timmar till
          Tjopp...

          Kommentar

          • MaxRobban
            • August 2006
            • 1048

            #6
            Detta händer mig också ibland, senast idag var all artemia död. Jag får för mig att ibland då man har för dåligt med syresättning att det kan vara orsaken, detta med bakterier har jag inte tänkt på.. jag använder syrestenar i mina flaskor och de har jag haft där i evigheter,, vågar inte ens tänka på vad som kan växa i dem.. ska byta dem o se om det kanske kan vara en orsak.

            hälsn Robban

            Kommentar

            • sacha
              • May 2005
              • 1016

              #7
              Jag bytte flaska idag.. ja har dock inte syresten utan en slang med ett sugrör fäst i ändan =) typ haft i 1år.. hmm.. kanske också växer skumt där i.. men de e ju ändå långsökt att de för 2 dagar sen kläcktes bra.. å sen inget alls..
              de där med syresättning.. jaa.. kanske kan va de.. undra om dom kan skakas sönder av syret så att seja.. mina artemia kanske redan kläckts efter 15.. å legat å bubblat där som fan .. å dött av chocken hehe..
              ja jag återkommer senare idag.. ska kolla till den vid 11 .. då har gått 16h... =)
              Tjopp...

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Syrebrist?För lite syre? Hur mycket luftning använder du? Ibland kan ÖVERDRIVEN luftning också ta död på nauplierna, men vad som hänt hos dig kan jag inte säga......det kan vara båda delarna....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • CeCe
                  • November 2006
                  • 51

                  #9
                  Det jag har märkt är att det måste vara fart på vattnet. Ni som kollar efter 16h ser nog inget annat än okläckta ägg eftersom de kläcks efter 24-36h. Ligger de på botten är det med största sannolikhet okläckta. 1msk salt till 1l vatten (eller vatten från havet) funkar för mig. Tänk på att det ska vara jodfritt salt. Salt med jod har jag inte fått att funka iaf. Jag använder bergssalt.

                  Kommentar

                  • sacha
                    • May 2005
                    • 1016

                    #10
                    Vet inte.. får för mej att det är skiftande kvalitet på artemian.. den har blivit förstörd i glaset där.. nu tog ja ur kylen som sagt.. å hade de på kläckning i knappt 19-20h.. å de vart ett ok resultat..
                    Tjopp...

                    Kommentar

                    • sacha
                      • May 2005
                      • 1016

                      #11
                      Igår fick jag ett jättebra res. på bara 15-17h.. däremot idag.. stod de uppemot 23-24.. inte EN enda levande artemia så långt ögat kunde nå.. däremot hela botten täckt med död.. så har jag laggt märke till att vattnet luktar jävligt unket när dom e döda.. levande typ ingen lukt alls..

                      Nä de e jävla sjukt detta.. får börja föra dagbok för att se exakt.. Men att de luktar lutar ju åt att de blidas nån bakterie som inte e bra asså .. el att de ruttnar liksom.. hmm.. kan de va för varmt !? 30c..

                      Ska tillägga också.. att den gången då ja fick jättebra resultat.. så levde dom ju även dagen efter i den skål där ja sugit upp dom i så att seja..
                      Tjopp...

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        För mycket värme är inte heller bra. Har för mig att 25 är idealiskt, men jag kläcker på diskbänken och där är det nog ca 20 grader nu på vintern. Det kläcker något sämre nu än på sommaren då tempen nog är närmare 25. Men några gånger har jag försökt kläcka uppe på någon av ljusramperna och då funkar det inte.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • sacha
                          • May 2005
                          • 1016

                          #13
                          Ja det är lurt de där.. de finns många skolor.. ovan nämde någon 28h.. jag vet att ja även läst 15h.. kan dock inte komma ihåg vart..

                          Undra om värmen kan påverka kläckningstiden hmm..

                          Grymt snygga bilder måste jag seja med.. de e inte första gången du håller en kamera antar jag
                          Tjopp...

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            #14
                            Ursprungligen postat av sacha
                            Ja det är lurt de där.. de finns många skolor.. ovan nämde någon 28h.. jag vet att ja även läst 15h.. kan dock inte komma ihåg vart..

                            Undra om värmen kan påverka kläckningstiden hmm..

                            Grymt snygga bilder måste jag seja med.. de e inte första gången du håller en kamera antar jag
                            Jodå, visst inverkar tempen på hur lång tid det tar till kläckning. När det är varmare går det fortare, till en viss gräns. Sen funkar det inget vidare längre.

                            Jo jag har fotat en och annan bild Mest akvarierna och naturbilder.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • mayday
                              • November 2005
                              • 2085

                              #15
                              Jag luftar alldrig .
                              dock skördar ja inte förns efter ca 28timmar heller.

                              Mycke ljus samt en halvdec salt till 1L vatten .. med eller utan jod spelar ingen roll för mig.. försöker ha tempen på runt 25grader
                              ______________________________________________

                              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                              Kommentar

                              Arbetssätt...