Hur många algtabletter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    Hur många algtabletter?

    Hur ofta bör jag ge algtabletter och hur många? har 9st malar i karet.. alla relativt små för tillfället, se signatur för vilka! tacksam för snabbt svar!
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    1 gång på 2 dagar skulle jag kasta i 1 tablett. det jag gör är att jag delar tabletten i småbitar. men i och med att både du och jag har praktbotier så är dom alltid först och smiter iväg med maten.

    vet inte om detta är rätt. men jag brukar ta en tablett. lägga i ett glas varmvatten och pulverisera tabletten (så det blir till damm kan man säga) sen stänger jag av pumparna och häller detta pulver lite här och där, på detta vis så kan ingen smita iväg med maten, och malarna lyckas oftast få i sig mest av maten

    (stänger av pumparna annars sugs algtablett's "pulvret" in i filtret)

    efter ca 10-15min drar jag igång pumpen igen
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • Healena
      • May 2006
      • 1440

      #3
      Ha i maltabletterna några timmar efter akvariet släckts.
      Då är malarna pigga - medans de andra förhoppningsvis "gjort kväller".
      Dela tabletterna så alla får varsin halva..de fajtas ofta om maten.
      De behöver inte ha en hel tablett var..det blir bra mycket!
      Jag matar mina malar varannan/var tredje dag.
      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Mina malar får tabletter hela som de är så de kan ligga och knapra på dem, slänger ner en tablet för varje fullvuxen mal detta gör man sent på kvällen oftas inga tabletter kvar på morgonen.
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          hej haelena och peter.

          ni måste ju också tänka på omständigheterna.
          i detta fall är det så att woodo har 7st praktbotier. jag som har 8st vet att dessa attakerar maten direkt. ingen annan fisk får någon chans, speciellt inte de stackars malarna. därför så gör jag som jag gör. en hel tablett i varmt vatten så det löses upp sen häller jag ner det då jag stängt pumpen. på detta vis kan praktbotierna inte sno tabletten.
          (på samma gång så sätter jag fast pellets tablett på glasrutan, praktisarna är upptagna med den medans malarna får sitt)

          har flera gånger testat att släcka och efter ett par timmar matat. praktbotierna går in i actionläge direkt och snor tabletterna (riktiga banditer)

          man får ju testa sig fram. fungerar inte det ena så får man köra på det andra

          peace
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • Glenn
            • April 2002
            • 3904

            #6
            Men varför inte utfodra både praktbotiorna och malar samtidigt genom att slänga lite fler tabletter?

            Det är ju bara onödigt och krångligt att stå och lösa upp tabletterna
            Mvh /Glenn

            Min Zoon

            Kommentar

            • Amaro
              • January 2007
              • 1709

              #7
              Glenn det funkar inte i mitt fall. har 8st praktbotier samt massa annan fisk. innan malen ens fått smaka på något så har de andra fiskarna redan snott maten.

              i mitt fall funkar det inte som sagt med något annat än det jag gör nu. och detta ska du veta fungerar hur bra som helst. det tar ca 2 minuter för tabletten att lösas upp i varmvattnet sen häller jag bara ner det. inte krångligt till 5öre
              If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                jag har corrysar, botior med och om man matar när det slocknat sover oftast dessa och som glenn skriver kasta i lite extra för de lär äta upp det ist. du slipper stoppa pumpen och kludra med sånt
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • maricici
                  • March 2006
                  • 303

                  #9
                  Mina fullvuxna L144A får två tabletter var på kvällen och på morgonen är dom alltid borta.. Men då dom kompletterar med växter och gröna flingfoderrester som blir över, är det svårt att säga om två algchips är tillräckligt eller för lite
                  I
                  MY

                  Kommentar

                  Arbetssätt...