Pektin, alternativ till gelatin?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mediabrus
    • October 2005
    • 80

    Pektin, alternativ till gelatin?

    Jag ska göra en ny sats räkmix. Vill inte använda gelatin av olika anledningar (som vi inte ska diskutera här) och har provat andra alternativ så som ägg och torsk men med dåligt resultat. Agar är ofta omnämnt men var köper jag det? Hittade inte på Coop men där fanns det pektin som ofta avänds i godis istället för gelatin. Är det någon som provat pektin som geleringsmedel i räkmix? Några andra förslag på geleringsmedel som funkar bra?
    http://www.brackvattensakvariet.se
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Agar hittar man tydligen i hälsokostaffären. Själv hittade jag det på jobbet... Det funkar väldans bra.

    Pektin har jag testat. Ena gången gick det bra, andra gången gick det inte alls, och jag tyckte jag gjorde likadant bägge gångerna. Skulle faktiskt inte rekommendera pektin.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Gelatin är ju ett billigare alternativ till agar-agar (från alger).
      Du får nog använda betydligt större mängder pektin än gelatin alt agar-agar.
      Pektin används ju normalt tillsammans med höga sockerkoncentrationer.
      1% pektin blir gelé vid en sockerkoncentration på 50% enligt she-net.
      Räk-mix är ju knappast en vegetarisk rätt så varför inte gelatin?
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • albjohn
        • March 2006
        • 1179

        #4
        Jag köpte agar-agar i en hälsokostafär men blev ej klok på hur det skulle skulle användas så det blev gelatin i stället.

        Men om vi tex tar en sats med 0,5 kg räkor och 0,5 kg ärtor hur mycket agar-agar behövs och hur ska det blandas ?




        OBS jag hittade svar på min egen fråga i en annan tråd och jag tar mig friheten att citera Azur.

        "Jag använde 0.5% agar, dvs 5 gram torrt pulver (upplöst i en deciliter kokande vatten) till 1 kilo mix, och det håller ihop bra."
        Senast redigerad av albjohn; 24 February 2007, 22:14. Anledning: Hittat svar på min fråga
        Mvh Leif

        Kommentar

        • mediabrus
          • October 2005
          • 80

          #5
          Jo, kanske jag får backa ännu mer i mina värderingar och använda gelatin trots allt. Man kan inte vara perfekt alltid.
          http://www.brackvattensakvariet.se

          Kommentar

          Arbetssätt...