weekendfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elli
    • January 2002
    • 67

    weekendfoder

    Hej

    Jag har ett akvarie i studentbostaden och ska inte vara där i sommar.

    Har läst att fiskarna kan klara sig upp till 2 veckor utan mat, men att det är mer problem med bytet av vatten... Har tänkt åka och byta vatten varannan vecka ungefär, räcker det? Nu byter jag 1/4 varje vecka (har ett 60 liters).

    Vad gäller maten så har jag sett "weekendfoder", tabletter som man kan lägga ner och som löser upp sig. Finns det någon som har erfarenhet av dessa? Har hört att de vita tabletterna ska vara kassa, men att det ska finnas en annan typ som är bättre. Var kan man få tag på de? Har bara sett vita i affären.

    mvh elli
    <font face='Arial'></font id='Arial'>

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Hej elli,
    Det räcker säkert om du byter vatten innan du åker, speciellt eftersom det kommer att matas mindre under tiden som du är borta.
    Fiskarna klarar sig oftast mycket väl utan mat under 14 dagar.
    De s.k. "Weekendfoder" och "Semesterfoder" som består av vita "block" är tämligen värdelösa, men det finns bra semesterfoder (andra sorter) att köpa i akvarieaffärerna om du vill att de skall ha lite mat.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell


    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • chrille5
      • January 2002
      • 113

      #3
      är de värdelösa?, dem kan väl inte vara helt värdo hller då kan man ju lika gärna använda ingenting.

      Kommentar

      • Micke
        • January 2002
        • 1718

        #4
        En foderautomat kan annars vara en lösning. Då kan du utfodra med ett bra torrfoder även när du själv inte är på plats.

        mvh Michael Persson

        Mvh Michael Persson

        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • elli
          • January 2002
          • 67

          #5
          Jag har hört att de där foderautomaterna inte ska vara så bra heller, att fodret "klibbar i hop" i dem. Tänkte förtydliga en sak, jag kommer alltså bara kunna åka och byta vatten o fodra varannan vecka under tio veckor ungefär, och då räcker det väl inte att endast mata fiskarna en gång varannnan vecka under så lång tid? Tycker att så kallat "weekend foder" verkar vara det bästa alternativet då, eller kan det vara så att det "smutsar ner" akvariet mycket och man då egentligen borde byta vattnet oftare än varnnan vecka?

          Kommentar

          • Micke
            • January 2002
            • 1718

            #6
            Det finns idag pellets med bra kvalitet som fungerar bra i foderautomater.

            mvh Michael Persson

            Mvh Michael Persson

            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Hej igen,
              I ditt fall (som är borta i flera perioder) tror jag nog att en foderautomat av hög kvalitet är att föredra, så jag ansluter mig till Michaels förslag.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...