mat till yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snigeln
    • February 2007
    • 15

    mat till yngel

    Behöver man någon speciel mat till ynglen.
    vart köper man sånt.
    garanterar att ni skickar ett medelande till mig..
    Senast redigerad av snigeln; 18 February 2007, 20:24.
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

    #2
    Det beror på vad det är för yngel men är det tex yngel av dom vanligaste ungfödarna behöver du ingen speciell mat utan du kan tex smula sönder vanligt flingfoder och ge dom.
    Mvh Leif

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      förstod inte riktigt frågan eftersom du inte använder punkt..?
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • snigeln
        • February 2007
        • 15

        #4
        nu kan du skicka medelandet

        Kommentar

        • neon_kimpan
          • August 2005
          • 1733

          #5
          jag har ochså rätt svårt för att förstå dina frågor.. men vad är det för yngel du har ?

          //kim
          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Precisera dig lite grann, dessutom kanske det hör hemma mer i nybörjarfrågorna det här....sniglarna kom nog med växterna...
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Amanda321
              • February 2007
              • 587

              #7
              Jag har ett yngel foder till mina och på det står det: Funkar på alla sorters yngel! fråga bara i djuaffären närma dig typ så här: Hej jag bara undrar har ni yngel foder till (din fisks ras) ? sen säger ju hon ja eller nej! :P
              30 L - 60 L - 150 L
              //Amanda

              Kommentar

              • Healena
                • May 2006
                • 1440

                #8
                Går precis lika bra med finsmulat & uppblött vanligt flingfoder
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                Kommentar

                • jackson
                  • September 2003
                  • 1242

                  #9
                  Ursprungligen postat av Healena
                  Går precis lika bra med finsmulat & uppblött vanligt flingfoder
                  Beror naturligtvis vilken sorts fisk det är...
                  Många arter räcker det med sådant, medans andra är mer krävande.
                  Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                  Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                  Kommentar

                  • MaxRobban
                    • August 2006
                    • 1048

                    #10
                    Satt också och funderade på detta.. som alla andra skriver så beror det ju på vad det handlar om för yngel.

                    Men en del yngel behöver absolut minsta foder från början.. t.ex om man har gurami, kampfiskar och liknande.. då börjar man med infusorier som första foder.. en del andra äggläggare behöver ju också detta. ( t.ex vissa tetror och Rasborer ) Detta kan man tillverka själv eller så finns det liknande på tub.. som man kan använda.. heter liqyfry ( stavar kanske galet till det )

                    Sedan finns det ett stort antal fiskar som kräver levande foder att starta med.. det vanligaste är att man själv kläcker artemia och ger dem, detta är oftast bästa fodret för ciklider, många tetror., barber. även som foder nr.2 för de som börjar med infusorier. Artemia är också alldeles utmärkt som första foder för alla fiskar med levande ungar... Så har men möjlighet att ge detta även till Platy yngel, guppy och liknande så får man snabbare tillväxt och kraftiga fina fiskar.

                    Det finns spec finfördelat yngelfoder som fungerar bra också, men främst till de som föder levande ungar.. går ju också smula sönder vanligt huvudfoder.

                    De flesta yngel äter torrfoder efter ett tag, ovasett sort.. det handlar mest om att hitta rätt första foder..

                    Sedan finns det en lång rad annat levande foder man kan ge yngel, micro maskar mm.

                    Lite senare finns även en del fryst mat som man kan ge tidigt.. bl.a bosmidier som är ett litet foder.

                    Men har man möjlighet att ge infusorier, artemia eller fin fördelat torrfoder så klarar man de flesta sorters fiskar.

                    En del malar vill starta med mer vegetabiliskt foder,.. som Ancistrus som är både rolig och lätt att odla.. men det finns det många trådar om här på forum vad man ger dem.

                    Men friska yngel och godtillväxt handlar inte enbart om foder.. det är en viktig bit, men yngel och ungfiskar är ofta mer beroende av täta vattenbyten.. lite mindre än hos vuxna fiskar, men oftare.

                    Hälsn Robban

                    Kommentar

                    Arbetssätt...