Mat till rödmunstetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mia73
    • January 2007
    • 81

    Mat till rödmunstetror

    Jag har några rödmunstetror och har lite problem med vad de egentligen äter. De ska väl vara allätare, eller?

    Iaf så är mina väldigt intresserade när jag släpper ner flingfoder, verkar jättehungriga. Men de spottar ut allt de smakar på.

    Provade sen att sätta i torkade röda mygglarver och det fungerar lite bättre.

    Idag släppte jag ner en algtablett till botten. Och det blev enorm trängsel runt den , alla rödmunstetror var där. Och de åt länge från den.

    Jag har provat olika flingfoder men inget verkar falla dem i smaken...

    Brukar de inte gilla sånt eller???
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur många har du?
    Har du ett stort stim ökar konkurrensen om fodret och de blir mer heta på att få sin beskärda del. I ett litet stim blir det inte samma konkurrens, och då äter de inte mer än de behöver.
    Sedan kanske fodret är nytt för dem och det kan ta ett tag innan de vänjer sig vid flingorna, så det är bara att fortsätta att vänja in dem på det nya fodret, lite i taget.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mia73
      • January 2007
      • 81

      #3
      12 st har jag...

      Kommentar

      • gizmogirl
        • August 2006
        • 2214

        #4
        Mina rödmunstetror äter allt fast favoriten är röda mygglarver och räkor.Flingfoder äter de med välbehag bara jag smular det ordentligt och de äter massor från botten om det hamnar något där.

        Kommentar

        • diväteoxid
          • December 2006
          • 356

          #5
          Mina äter också allt! Dom är som små pirayor när dom käkar. Kanske dina bleherin är lite matkinkiga just nu. Jag har ett gäng glödbandstetror som också tävlar om maten...

          Kommentar

          • Mia73
            • January 2007
            • 81

            #6
            hmm..ska prova smula flingorna mer.
            De kastar sig över all mat, inkl flingor. Men flingorna spottas ut

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #7
              Ursprungligen postat av Mia73
              hmm..ska prova smula flingorna mer.
              De kastar sig över all mat, inkl flingor. Men flingorna spottas ut
              Så har det varit för mig med.

              Jag kom fram till att man ska variera fodret :P Så gillar dessa kräsna fiskarna något i alla fall... Och alla andra fiskar blir glada.
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              • Piscator
                • August 2006
                • 735

                #8
                Mina rödmunstetror gör också sådär, åtminstone med vissa flingor. De röda flingorna käkar de, de gröna spottas ut.. Men de ser hursomhelst ut att få i sig vad de behöver, för större har de blivit
                Hälsningar, Tomas!
                "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                Kommentar

                Arbetssätt...