Var kommer daphnian ifrån?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nilsson84
    • February 2007
    • 39

    Var kommer daphnian ifrån?

    Satt och kikade in i mitt akvarie och såg en halv milimeters vit sak simma omkring i en sekund innan en glödbandstetra slukade den.
    jag tog en glasburk och fyllde den med akvarie vatten och lite grus och hällde i liquifry. Två dagar senare så har ja upptäckt 2st nånting simma omkring där inne. otroligt små, och jag tycker att dem verkar olika varandra.

    Var kommer dem här ifrån?

    Har läst lite trådar om att odla olika sorters men vet ni vad det här är och hur jag ska få dem att föröka sig?
  • Matsvin
    • April 2006
    • 254

    #2
    Ursprungligen postat av nilsson84
    Satt och kikade in i mitt akvarie och såg en halv milimeters vit sak simma omkring i en sekund innan en glödbandstetra slukade den.
    jag tog en glasburk och fyllde den med akvarie vatten och lite grus och hällde i liquifry. Två dagar senare så har ja upptäckt 2st nånting simma omkring där inne. otroligt små, och jag tycker att dem verkar olika varandra.

    Var kommer dem här ifrån?

    Har läst lite trådar om att odla olika sorters men vet ni vad det här är och hur jag ska få dem att föröka sig?
    Har du inte släppt i levande daphnior så var det nog inte daphnior

    /Matsvin.
    Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Du har antagligen sett små hoppkräftor, dvs släktingar till Cyclops. De finns i alla akvarier som har växter (de kommer med växterna), och är helt ofarliga. De gnager framförallt på dött växtmaterial, men äter också vissa alger, och säkert överblivet fiskfoder. Don't worry, be happy.

      Du kan också ha sett musselkräfta eller hinnkräfta (dafnie-släktingar), de är också ganska vanliga (och ofarliga) i akvarium, men inte lika vanliga som de små hoppkräftorna.

      Att hitta såna här djur i akvarium är som att hitta insekter i trädgården: helt normalt. Letar man så är de där, och det är inget man behöver oroa sig över.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      Arbetssätt...