Ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Du har helt rätt - vi vill gärna ge våra husdjur mänskliga värderingar och eftersom vi gillat varierad kost så skall fiskarna göra det.
    Så du menar att fiskarna inte skulle tycka om en varierad kost?

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Så är ju i regel inte fallet i naturen för fiskarna utan där kan de äta faktiskt samma foder hela livet och det finns faktikst inga som helst belägg för att det skulle vara berätta att variera kosten än att ge samma hela tiden.
    Detta är ju då förutsatt att vi ger dem ett foder som är sammansatt på så sätt att de ger arten nödvändiga näringsämnen. Ett bra torrfoder kan därför räcka mycket väl medan de näringsfattigare frysfodren inte alls är ett fullgott enda foder.
    Det beror väl lite på om man köper frysfoder eller gör eget? Iaf när jag gör eget så tillsätter jag vitaminer. Men enbart fryfoder rekomenderar inte jag heller.
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • amazonfarmen
      • June 2006
      • 508

      #17
      Ursprungligen postat av Glenn
      Så du menar att fiskarna inte skulle tycka om en varierad kost?
      Är nog inte riktigt det Kjell menar, utan att vi anser att de ska ha våra värderingar = vilja ha varierad kost, fast fiskar liksom andra djur inte kräver/behöver detta.
      Oberoende vilket djur det gäller så är det vårt ansvar att ge dem ett fullvärdigt foderintag.

      Ursprungligen postat av Glenn
      Det beror väl lite på om man köper frysfoder eller gör eget? Iaf när jag gör eget så tillsätter jag vitaminer. Men enbart fryfoder rekomenderar inte jag heller.
      Jag tror resultatet av att göra eget foder och tillsätta de nödvändiga tillsatserna blir samma som att krydda maten utan att smaka av, det är rena lyckoträffen att få en "optimal smak".

      //Calle
      www.goc.se

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #18
        Ursprungligen postat av Glenn
        Så du menar att fiskarna inte skulle tycka om en varierad kost?

        Det beror väl lite på om man köper frysfoder eller gör eget? Iaf när jag gör eget så tillsätter jag vitaminer. Men enbart fryfoder rekomenderar inte jag heller.
        Först delen har ju amazonfarmen redan svarat på

        På den andra delen så har du delvis rätt - självklart är det bättre om man tillsätter vitaminer. Dock så har ju vissa vitaminer väldigt låg hållbarhet som fryst - t.ex. så finns det inte mycket C-vitaminer kvar efter 14 dagar i frysen.
        Dock fanns det förr åtminstone vissa fiskspecialvitaminer som man kunde tillsätta fryst foder vid själva matningen. Man låter fodret tina lite och låter sedan fodret dra åt sig vitaminerna några minuter innan man matar. Rent allmän har dock torrfoder ett oerhört mycket högre näringsvärde än vad fryst har.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Glenn
          • April 2002
          • 3904

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          På den andra delen så har du delvis rätt - självklart är det bättre om man tillsätter vitaminer. Dock så har ju vissa vitaminer väldigt låg hållbarhet som fryst - t.ex. så finns det inte mycket C-vitaminer kvar efter 14 dagar i frysen.
          Dock fanns det förr åtminstone vissa fiskspecialvitaminer som man kunde tillsätta fryst foder vid själva matningen. Man låter fodret tina lite och låter sedan fodret dra åt sig vitaminerna några minuter innan man matar. Rent allmän har dock torrfoder ett oerhört mycket högre näringsvärde än vad fryst har.
          Jo men tex C-vitamin kan man ju lösa upp en tablett och låta torrfoder dra i. Men också lite svårt om man har en del fiskar som ratar torrfoder
          Mvh /Glenn

          Min Zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...