Levande foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #16
    Ursprungligen postat av Nitra98
    Jag odlar också enkyträer och har en väldans fart på mina! De står i rumstemperatur, men trivs uppenbarligen ändå..?
    hur/vad har du dom i?..
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • erik l
      • July 2005
      • 308

      #17
      Ursprungligen postat av Sonja
      Jo jag har två olika sorters grindalsmask som är väldigt olika i storlek, men dom köpte jag separerade. Den grövre sorten förökar sig betydligt mer aggresivt än den mindre sorten. Väldigt praktiskt med olika storlek på fodren.

      Är grindalsmasken en typ av enkyträ eller något helt annat?
      Om inte jag minns fel så namnet snarlika på latin så grunden bör vara samma.

      Grindalsmask Enchytraeus bucholzi. enkyträer Enchytraeus albidus

      erik l
      ________________
      mvh erik l

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #18
        Ursprungligen postat av erik l
        Men nog vore väl det värt besväret att få en mask i storlek mellan vanlig grindal och mikro. ett komplement är nog inte dumt.Ja visst är jannes substrat bra! och som allt som är bra har man för lite. Men nog går det hyfsat med tvättsvampen också även om det är mer pyssel!
        Jag fick det aldrig att gå riktigt bra med skumgummimetoden när jag försökte på nytt med tyskinköpt grindalsmask för några år sedan. Kan ha varit något kemiskt onyttigt i skumgummit... Jag försökte även med torv (Jiffy-7 typ) som rekommenderats i Journal of American Killifish Association men Janne Westers odlingsmetod är faktiskt överlägsen.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • erik l
          • July 2005
          • 308

          #19
          Ursprungligen postat av erikthur
          Jag fick det aldrig att gå riktigt bra med skumgummimetoden när jag försökte på nytt med tyskinköpt grindalsmask för några år sedan. Kan ha varit något kemiskt onyttigt i skumgummit... Jag försökte även med torv (Jiffy-7 typ) som rekommenderats i Journal of American Killifish Association men Janne Westers odlingsmetod är faktiskt överlägsen.
          Ja visst håller helt med det största problemet är tillgång på substrat.Ala Janne är suveränt luktmässigt också!ha ha ha ..... Jag brukar biltvättsvamp när jag behöver större mängd grindal lite grövre porer i den. Du vet det är så långt till stockholm eller det största felet är väl att fingrarna aldrig kommer ur så man kommer dit. i sådana fall blev det mer substrat

          erik l
          ________________
          mvh erik l

          Kommentar

          • Nitra98
            • June 2005
            • 1987

            #20
            Ursprungligen postat av MagicFingers
            hur/vad har du dom i?..
            Menar du "materialet"? Jag har dem i steriliserad fuktig kaktusjord och matar dem med gyllenmust...
            Min zoon

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #21
              Ursprungligen postat av erik l
              Nitra98 visst har du riktiga enkyträer kul att det fungerar bra.

              P.s sista leken på dina scalarer så behöll de och vårdade de frisimmande ynglen en vecka innan psykbryt och åt alla så det går framåt Skall sätta igång dem om några dagar igen så får vi se snart fungerar det Ha det bra

              mvh erik l
              Nämen hej! Kul att scalarerna leker, synd att de äter upp ynglen bara, det är säkert den gula j_velns fel... Mina som båda är grå rör inte sina yngel! Tyvärr blir de ju ändå buffe åt övriga fiskar så fort de blir frisimmande... Helt off topic, sorry!
              Min zoon

              Kommentar

              • erik l
                • July 2005
                • 308

                #22
                Problem med enkyträer och annat levandefoder är att man lätt krånglar till det. Som Nitra98 säger steril Kaktusjord lite fuktig ien malacolåda med lufthål och pudra lite havremust(gyllenmust) uppepå när maten uppäten på med mer och fukta vid behov. skörda mata men detta är inget huvudfoder utan ett komplement och lektriggare.

                Är nu inne på 5 året med denna metod klockrent.tröttnade nämligen på all konstiga beskrivningar och ändå surnade och krachade eländet. De som jag har delat med mig åt och kört på detta sätt har också lyckats.
                Enklast är i bland bäst!

                OFF topic Nitra98 Jo den praktfulle gule är lugn och timid går alltid till attack Ha ha

                mvh erik l
                ________________
                mvh erik l

                Kommentar

                • Niklas Sundqvist
                  • December 2005
                  • 88

                  #23
                  erik såg att du bor i dalarna var fick du tag på din kultur, har en stuga i torsby inte allt för långtbort

                  Kommentar

                  • Leonard
                    • January 2006
                    • 2352

                    #24
                    vad är det för substrat ala-Janne metod ni pratar om (till mikromask?)? Hur funkar den?
                    Jag försökte med dom en gång, men jag tror att att hela kulturen jag fick var död från början, det luktade riktigt illa iaf och man såg inte en enda mask...
                    Går det bra att skicka kulturer av mikromask (ej vinäger)? Hur gör man då, jag fick mina i en wettextrasa, men fungerade kanske inte då?
                    Jag ska försöka igen, bara hitta nån som har en kultur igång =)

                    Jag kör bananflugor nu också, det funkar rätt bra faktiskt, har kommit på en egen specialblandning nu till mina flugor, de kommer från tummen, tack sonja också =)
                    Senast redigerad av Leonard; 07 February 2007, 21:00.
                    18år. . . . . .<¨,)))--{
                    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #25
                      Det substrat för Grindalsmask vi pratar om är någon form av keramiskt material (Ceramis?) som är svårt att få tag på förutom på just Södermalms akvarieaffär.
                      Till mikromask är det bättre med uppblötta havregryn. Läs mer här t ex. Man kan skicka mask i en filmburk t ex men det skall helst inte vara för kallt då - dom kan frysa ihjäl då, så gärna plusgrader för detta.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • erik l
                        • July 2005
                        • 308

                        #26
                        Ursprungligen postat av Niklas Sundqvist
                        erik såg att du bor i dalarna var fick du tag på din kultur, har en stuga i torsby inte allt för långtbort
                        Jag ropade in min kultur med enkyträer i Nynäshamn på en auktion. Jag tycker du skall maila akvarieföreningarna i din närhet om de inte har så kan du säkert få tips om någon som har.Sedan är auktionerna ett bra tips.karlstad örebro m.m är nog närmare än Falun.

                        mvh erik l

                        Jag såg att du bor i Karlskoga där finns akvarieförening och till Örebro ett stenkast.se länksidorna Örebro brukar ha auktion på våren.
                        Senast redigerad av erik l; 08 February 2007, 00:38.
                        ________________
                        mvh erik l

                        Kommentar

                        • Niklas Sundqvist
                          • December 2005
                          • 88

                          #27
                          jo jag har allt varit på auktioner men har inte stött på mask än men det var ett gott tips erik tackar för iden

                          Kommentar

                          Arbetssätt...