Två mattips för den modige akvaristen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Två mattips för den modige akvaristen

    Ett av tipsen har väl åtmistone varit uppe förr.
    Båda matförslagen kommer från fiskeaffären.
    Metmask - 50 st medium för cirka 40 kr, mask kan klippas till lagom små bitar till mellanstora fiskar om så behövs, inbegriper många killis t ex.
    Maggots - 250 styck för 25 kr. Med tiden och beroroende på temperaturen omvandlas dessa till spyflugor. Rena delikatessen för fisk som kan svälja dem. De flesta killis är dock för små men inte alla ciklider kan tänka. Och bara 10 öre styck. Undvik kanske de färgranna maggotsen...
    Några erfarenheter?
    Ssk vad gäller det senaste förslaget?
    Killies is a lifetime passion
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    Ursprungligen postat av erikthur
    Ett av tipsen har väl åtmistone varit uppe förr.
    Båda matförslagen kommer från fiskeaffären.
    Metmask - 50 st medium för cirka 40 kr, mask kan klippas till lagom små bitar till mellanstora fiskar om så behövs, inbegriper många killis t ex.
    Maggots - 250 styck för 25 kr. Med tiden och beroroende på temperaturen omvandlas dessa till spyflugor. Rena delikatessen för fisk som kan svälja dem. De flesta killis är dock för små men inte alla ciklider kan tänka. Och bara 10 öre styck. Undvik kanske de färgranna maggotsen...
    Några erfarenheter?
    Ssk vad gäller det senaste förslaget?
    Har inte testat med mask men läst en hel del om det på ett annat forum. Vissa fiskar älskar mask andra inte. Dock så skall man låta masken gå på lite blött tidningspapper över natten innan man matar med den för att den skall skita ut all jord.

    Maggot har jag testat och scalarerna som jag hade då ville inte äta det först. Tog dock och skärde maggoten i mindre bitar och då så slängde dom sig över dom och det var mycket populärt
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Ursprungligen postat av Glenn
      Har inte testat med mask men läst en hel del om det på ett annat forum. Vissa fiskar älskar mask andra inte. Dock så skall man låta masken gå på lite blött tidningspapper över natten innan man matar med den för att den skall skita ut all jord.

      Maggot har jag testat och scalarerna som jag hade då ville inte äta det först. Tog dock och skärde maggoten i mindre bitar och då så slängde dom sig över dom och det var mycket populärt
      Metmasken funkar på direkten i små bitar - kört det i över ett år nu...
      Maggots försökte mina stora killis ta men lyckades inte.
      Tänkte inte på saxen då.
      Kom på det här med att låta maggots utvecklas när jag glömde burken i för varm temp...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        #4
        Ursprungligen postat av erikthur
        Kom på det här med att låta maggots utvecklas när jag glömde burken i för varm temp...

        Flugor i hela huset sen då om du öppnade maggotsburken?
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Öppnade burken utomhus som tur vad...
          Vad jag såg då påminde mest om scener från Michael Jacksons video "Thriller"...
          Senast redigerad av erikthur; 26 January 2007, 21:14. Anledning: tyrckfel
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Glenn
            • April 2002
            • 3904

            #6
            Asg
            Mvh /Glenn

            Min Zoon

            Kommentar

            • Vandal
              • January 2006
              • 1655

              #7
              matade mina fyrögon med både maggots och metmask... men maggotsen var roligare att kläcka i glassburk och sen kyla lite för att få slöa feta flugor som inte flög... kul när fyrögonen hoppade efter dem...
              over and out /Petter
              Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

              http://saltvattenvandal.blogspot.com/

              Kommentar

              • miluhe
                • June 2006
                • 2090

                #8
                Jag ger mina Axolotls metmask. Läbbigt i början men nu helt okey. Men att hacka masken i bitar där går gränsen för mig.Min son som matar för det mesta skakar burken med maskar så de kommer fram. Jag öppnar efter denna behandling av maskburk. Jag fick mask på handen, jag lovar burken flög över halva toaletten(öppnade den över vasken i toan) Fick plocka mask med pincett som var rejält utspridda urk
                Senast redigerad av miluhe; 26 January 2007, 22:14.

                Kommentar

                • Glenn
                  • April 2002
                  • 3904

                  #9
                  Ursprungligen postat av miluhe
                  Jag ger mina Axolotls metmask. Läbbigt i början men nu helt okey. Men att hacka masken i bitar där går gränsen för mig.Min son som matar för det mesta skakar burken med maskar så de kommer fram. Jag öppnar efter denna behandling av maskburk. Jag fick mask på handen, jag lovar burken flög över halva toaletten(öppnade den över vasken i toan) Fick plocka mask med pincett som var rejält utspridda urk

                  Haha asg
                  Typ sådär var jag idag när jag gjorde eget foder utav hjärta till mina fiskar. Höll i paketet med hjärta och även fast jag hade handskar på mig så kom en bit utav hjärtat på min arm och det vara nära att jag skickade hela paketet tvärs över hela köket
                  Mvh /Glenn

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Tenkare
                    • May 2005
                    • 2519

                    #10
                    Har jobbat som slaktare så jag behöver nog inte säga hur mycket äckligt jag har fått över mig.
                    Mask har jag provat på mina rockor i sommras. Hackar man bara ner den i små bitar så går det bra.
                    Maggots har jag inte ens tänkt på men kanske värt ett försök.
                    Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                    Min zon Min Tenkare

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #11
                      usch o fy,, skulle aldrig klara att klippa i en mask.. ryser bara jag tänker på det.. klarar inte trä en mask på kroken heller.

                      jag är en chicken
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • Piscator
                        • August 2006
                        • 735

                        #12
                        Jag har ett förflutet inom något som kallas "modernt mete". Det betyder den sorts mete som bedrivs i övriga Europa, men inte i Norden då, då. Man fångar fisken levande, sparar den i en sump och lockar den till sig genom något som kallas mäskning. I detta mäsk är grundstommen ströbröd, till det tillsätter man doftämnen och godsaker som maggots (fluglaver), casters (fluglarvpuppor), mygglarver (röda), mask och annat. I sakens natur ligger att man inte vill mätta fisken, de ska få en munsbit och sedan ska maten vara flyktig så att de tar den stora godbiten som sitter på kroken.

                        Så jag erkänner, jag har styckat kilovis med mask - i en grönsakshack. Jag hatade vart ögonblick och tyckte det var skitäckligt, men vann en del tävlingar på alla Braxen som jag lockade till mig..

                        Så om det känns svårt med sax, ..ta en grönsakshack!
                        Hälsningar, Tomas!
                        "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                        Kommentar

                        • erik l
                          • July 2005
                          • 308

                          #13
                          grönsakshacken är bra men måste diskas fort innan den man delar tidning med kommer hem! Jag lovar att man hamnar rejält på minus annars.Fick köpa en ny!

                          mvh erik l
                          ________________
                          mvh erik l

                          Kommentar

                          • Piscator
                            • August 2006
                            • 735

                            #14
                            Ha, ha, .. men Erik gå och lägg dig! Den som läser din tidning tycker inte att man ska skriva på Zoopet 01:41..

                            Hmm, har du provat med stavmixer? Sådana fanns inte när jag sysslade med modernt mete..
                            Hälsningar, Tomas!
                            "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                            Kommentar

                            • Glenn
                              • April 2002
                              • 3904

                              #15
                              Här var det tvärt om. Föräldrarna som föreslog matberedaren
                              Mvh /Glenn

                              Min Zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...