Mata med fryst räkmix, som får tina i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MaKa6778
    • January 2007
    • 136

    Mata med fryst räkmix, som får tina i akvariet?

    Hej

    Gjorde igår en räkmix på räkor (med skal, men utan skallar), torsk, ärtor och gelatin. Allt fick gå i mixern, tills det var nästan som puré. Maten frös jag in, tillplattat i plastpåsar. Detta för att det ska vara enkelt att brya av lämpliga bitar vid utfodringen.
    Själv skulle jag gilla effekten att fiskarna fick loss mindre bitar, allt eftersom maten tinar loss i akvarievattnet. På det sättet hinner kanske alla med att få ta del av maten, vilket jag inte är sä säker på annars...

    - Nu undrar jag om det går att lägga i bitarna, i akvariet, direkt från frysen? Är det inte risk att fiskarna blir dåliga om de tuggar i sig djupfrysta bitar? Det är bla Malawiciklider vi pratar om och en av dom är JÄTTEGLUPSK! (Han kommer säkert att försöka grisa i sig hela biten, om det är möjligt).

    Tacksam för svar!
    //Matts
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Vi lägger i frysta bitar även till våra glupska fiskar tycker dock det mest verkar som de äter upp de frysta istället för att den fördelas till alla.

    Kommentar

    • Knyttet
      • December 2006
      • 646

      #3
      jag lägger i räkmixen fryst, men jag vet inte om det är bra eller inte, har själv funderat lite över det.
      min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Fördelen med att lägga i fodret fryst är att det skräpar mindre - nackdelen är att vissa glupska sätter i sig rubbet och det inget blir kvar till övriga.
        Sedan om fodret i sig är fryst eller inte spelar knappast någon större roll
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Knyttet
          • December 2006
          • 646

          #5
          Ja, det är med tanke på att det skräpar mindre som jag gillar att lägga i det fryst.
          min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

          Kommentar

          • Glenn
            • April 2002
            • 3904

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Fördelen med att lägga i fodret fryst är att det skräpar mindre - nackdelen är att vissa glupska sätter i sig rubbet och det inget blir kvar till övriga.
            Sedan om fodret i sig är fryst eller inte spelar knappast någon större roll

            Precis gjort eget foder av kycklinghjärta och det skitar ner en hel del så det tipset tackar vi för
            Mvh /Glenn

            Min Zoon

            Kommentar

            • MaKa6778
              • January 2007
              • 136

              #7
              Jodu Glenn, det är det som är det fina med dom här forumen!
              Man når många med sina frågor och funderingar och springer ibland på både frågor och svar, man aldrig själv funderat över.

              Tack för svaren, då blir det till att mata djupfryst i fortsättningen!
              ...Och det är klart: Det är ju ca 26 grader i vattnet, å vem gillar inte glass då? (Får det vara en Jellyräka, från GB)?

              //Matts

              Kommentar

              • Glenn
                • April 2002
                • 3904

                #8
                Ursprungligen postat av MaKa6778
                Jodu Glenn, det är det som är det fina med dom här forumen!
                Man når många med sina frågor och funderingar och springer ibland på både frågor och svar, man aldrig själv funderat över.

                hehe jo det är sant men jag har aldrig tänkt på det som Kjell skrev, har själv alltid tint maten innan jag har matat
                Mvh /Glenn

                Min Zoon

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Själv brukar jag tina det i en liten snaps kopp sen hälla i det men det skitar ner mycket gäller att ha ett par pansarmalar som äter på botten hela tiden.Eller att strunta i det att mata med mygglarver och mata med vanliga flingfoder så slipper man nedskräpningen
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • Glenn
                    • April 2002
                    • 3904

                    #10
                    Ursprungligen postat av stene
                    Själv brukar jag tina det i en liten snaps kopp sen hälla i det men det skitar ner mycket gäller att ha ett par pansarmalar som äter på botten hela tiden.Eller att strunta i det att mata med mygglarver och mata med vanliga flingfoder så slipper man nedskräpningen
                    Jo corydoras skulle gärna vara välkomna i min burk men tror inte jag vågar ha i något mer i mitt 135L än mina 8 diskus så det blir till att suga foderrester och så istället.
                    Mvh /Glenn

                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • wlappis
                      • December 2006
                      • 200

                      #11
                      Vad jag har hört så är Diskus magarna känsliga och att fryst mat kan få magen att lägga av på dom.
                      Jag har visserligen inga belägg för det men tror jag sett skillnad.

                      Kommentar

                      • Glenn
                        • April 2002
                        • 3904

                        #12
                        Hmm då kanske man ska tina upp fodret ändå och suga upp resterna
                        Mvh /Glenn

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...