är det flera olika foder då eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skyblueangel14
    • January 2006
    • 111

    är det flera olika foder då eller?

    hejsan

    jo jag jag ska starta upp akvarium och har tänkt ha platy molly och en kamphane däri... äter alla fiskarna samma mat då eller äter alla olika sorters mat? vad jag minns så åt min kompis's kampfisk en speciell mat som tydligen stärkte färgerna eller nått sånt på kampfisken... och hennes andra fiskar åt vanligt flingfoder(hon hade neontetror).
    så vad för mat bör man ge? äter alla tre fiskater samma mat eller äter alla olika? kan det vara skadligt på ngt sätt om t.ex platyna äter den dära maten som kampfiken äter(som stärker fägerna)?
    ngn som vet vilken sorts mat jag pratar om(till kampfisken)?
    vad för olika sorters mat ska jag ge (dom framtida)platyna, mollysarna och kampisen? flingfoder va?
    för jag e allergisk mot myggor och jag läste någonstans att man inte ska ge röda mygglarver då, eftersom det kan ge en allergisk reaktion... finns det ngt annat levande man kan ge? eller animaliskt (eller vad det nu heter)..
    eller kan dom kalra sig på enbart flingfoder?

    tack på förhand!
    //Betty.
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    #2
    Vanligt flingfoder funkar alldeles utmärkt
    När man pratar röda mygglarver så menar man oftast frysta/frystorkade, klart man kan fånga/köpa levande och ge också. det finns massor av fryst mat att välja på som inte är myggor. Tex. artemia, räkmix, dafiner (tror det stavas så). men det är inget måste att ge fryst, men personligen tycker jag det är bättre med lite variation. Om man vill kan man ju lyxa till det lite med levandefoder också

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

    Kommentar

    • Jenny_E
      • July 2004
      • 661

      #3
      Det finns massor med foder som ska förstärka färgerna...
      De klarar sig fint på (samma) flingfoder, gärna varierat med nåt fryst, som sagt.
      Vissa kampfiskar jag haft har dock varit lite kinkiga och vägrat flingor, fick då några "kulor" (torrfoder) som funkade kanon.

      Kommentar

      • skyblueangel14
        • January 2006
        • 111

        #4
        Aah, okej! tack så mkt för svaren !
        //Betty.

        Kommentar

        • Hans.Lindaker
          • April 2006
          • 1837

          #5
          med kulor menar jenny antagligen granulat.

          /Hans
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

          Kommentar

          • PetitJolie
            • September 2006
            • 362

            #6
            Jag ger mina kampfiskar guldfiskmat o röda mygg, det är det enda de äter! Jag tkr Kampfiskar är väldigt kinkiga med maten...
            /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

            Kommentar

            • LinneaHYLK
              • October 2006
              • 206

              #7
              Nejnejnej, det varierar säkert. Men min kampis är inte kinkig alls. Han blir iofs gladast av att få röga mygg. Men han snor åt sig all mat, både från guppysarna å malen. Ärtor å maltabletter simmar han runt med i munnen några varv i karet för att visa att han minsann bestämmer.

              De klarar sig ju med samma mat, men liksom vi människor är det väl kul att få äta varierad kost.

              Kommentar

              • PetitJolie
                • September 2006
                • 362

                #8
                Ja det är helt sant ^__^
                Haha, det påminner mig om en gång när mina kampfiskar snodde en algtablett och s"pelade fotboll" med den. De åt den dock inte...
                /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                Kommentar

                • LinneaHYLK
                  • October 2006
                  • 206

                  #9
                  Hehe ja, precis så gör han =) Fast ibland släpper han den så han kan smaska lite, sen tar han upp den å simmar ett varv med den i munnen igen. Haha, ett riktigt charmtroll är han =D

                  Kommentar

                  • PetitJolie
                    • September 2006
                    • 362

                    #10
                    Hehe, dom ÄR underbara. Tyvärr ska mina säljas imorgon...:'((
                    /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                    Kommentar

                    • LinneaHYLK
                      • October 2006
                      • 206

                      #11
                      Nämen nej, varför då? =(

                      Kommentar

                      Arbetssätt...