Tuggande Rödzebra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Manaalv
    • October 2006
    • 44

    Tuggande Rödzebra

    Har två st tuggande rödzebror i ett 100l kar och ser inte att dom äter.
    Har matat med flingfoder och fryst artemia.
    Är väl inte lätt att äta med massa ungar i käften.
    Äter dom inte under tiden dom ruvar i munnen, hur länge klarar dom sig utan mat.
    Att lida är att lära
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #2
    Nä normalt brukar honorna inte äta under ruvningstiden men det kan hända att de får tag på en liten bit o kan äta. Honorna brukar tugga i ungefär 3 veckor och spottar därefter, men är honan stressad osv så kan hon antingen svälja yngeln lr hålla inne dem extra länge vilket gör att det går extra veckor som inte är bra för honan.
    Men honorna brukar utan problem klara av dessa veckor men såklart avmagrar de lite men det är ingen fara.

    Så för att göra det bästa möjliga för dem är (om du har möjlighet) lägga ner dem i ett "spottkar" där de kan få i lugn och ro och spotta när de vill. Sen kan du låta honorna gå kvar några dagar så de kan äta och vila upp sig inför nästa tuggning.

    Lycka till!

    EDIT-- Måste bara fråga; är det dina rödzebrahonors första tuggning? Och hur stora är de?

    //MVH Tulle
    Senast redigerad av tulle89; 16 January 2007, 14:36.
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • Manaalv
      • October 2006
      • 44

      #3
      Dom går själva i ett 100l kar så stressade borde dom nog inte bli.
      Vad är bäst att ge dom eller lättast för dom att äta fryst artemia eller flingfoder?
      tar det lungt med matningen så inget blir liggande.
      Att lida är att lära

      Kommentar

      • tulle89
        • March 2006
        • 1183

        #4
        Går de själva så är det ingen fara. Då tror jag samtidigt de inte behöver ha mat heller för då behöver de inte undvika hanen o slösa energi på det.
        Men fryst artemia skulle väll funka bra, men tar de inte så vill de förmodligen inte ha heller o då e det inte lönt du försöker mata dem.

        Om inte annat kan du ju göra ett försök om några dagar igen då de kanske blivit lite hungrigare.

        //MVH Tulle
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

        Kommentar

        Arbetssätt...