Åleds vs Fina fisken röda mygg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Det som har väl utvecklat allergi mot röda mygg kan ofta sedan inte vistas i ett rum där det finns röda mygglarver.
    Men kan man utveckla allergi om man inte tar i dom??

    testade förövrigt att mata med lite räkmix och OJ va gott det var hur mycket ska man ge ungefär, svårt att veta eftersom det är klumpar till skillnad från artemia och mygg..
    Är räkmix bättre än artemia att använda som basföda tillsammans med flingor?

    När ni pratar om att tina före, menar ni tina i ett glas vatten eller lufttorka?

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

    Kommentar

    • Malinitzi
      • December 2006
      • 2088

      #17
      Mygglarver i is brukar jag lufttorka några minuter på diskbänken. Mina fiskar är ganska glupska och behöver inte nödvändigt få is i magen som kan ställa till problem.

      Kommentar

      • Hans.Lindaker
        • April 2006
        • 1837

        #18
        är det bättre att lufttorka? Jag brukar lägga dom i lite vatten ett par minuter..

        /Hans
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #19
          själv använder jag en artemia sil och sköljer dem i!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Malinitzi
            • December 2006
            • 2088

            #20
            Glömde: Då jag har grodor och räkor (mycket saktfärdiga matsökare) använder jag en tesil ,den runda ,i två halvor som man kan öppna och stänga.
            För ner den med mygglarver /även flingor/ och släpper av litet bland växter och rötter. Oftas hinner sengångarna med att få sig de bästa bitarna då innan värstingarna roffat åt sig det mesta. Vet att några frågat här på Zoopet hur man ska få sengångarna att hinna äta också.

            Kommentar

            • Hans.Lindaker
              • April 2006
              • 1837

              #21
              Hmm sil var ingen dum ide! Kan ju inte vara så svårt att konstruera en själv, lite lakan och tejp så ska nog det ordna sig

              Men hur mycket räkmix ska jag ge? Och är det bättre att ge räkmix i stället för artemia som basföda tillsammans med flinog?

              /Hans
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av battalionP
                Men kan man utveckla allergi om man inte tar i dom??
                Jodå man kan men det är betydligt svårare - dock så är faktiskt just frystorkat ännu mer allergiframkallande just för att det så lätt dammar.

                Är räkmix bättre än artemia att använda som basföda tillsammans med flingor?
                Beror ju lite på vilken arter som skall matas. Men rent allmänt så är det ju en mix av olika foder och innehåller därmed mer näringsämnen
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av åheim
                  jag gav dem också mygglarverna frysta i början och det var inte helt ovanligt att en och annan fisk svullnade upp om buken och oftast dog, läste sen en anvisning om vikten av att tina fodret först och efter det upphörde dessa problem! fisken har en kort mag och tarmkanal och därför hinner inte fodret bli varmt innan det når tarmen och den kan då bli nedkyld och kan leda till flagellatangrepp i tarmen...
                  Jag håller nog inte riktigt med - jag har matat med fryst frysfoder i 30 år utan att råka ut för problem pga av att det varit fryst. De flesta matar nog med fodret fryst också
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • erik l
                    • July 2005
                    • 308

                    #24
                    Jag fattar inte varför man krånglar. Matar alltid med fryst bryter av en bit och i karet så gnetar fisken i sig.Har aldrig haft problem.

                    mvh erik l
                    ________________
                    mvh erik l

                    Kommentar

                    • Jenny_E
                      • July 2004
                      • 661

                      #25
                      Har aldrig haft problem med sjuka fiskar pga fryst foder men däremot har de glupskaste fått allt och resten inget när jag matat med fryst.

                      Numera sköljer jag fodret i en finmaskig håv först - bort med äckliga ämnen och tinat foder till på köpet. Och dessutom mindre allergi.

                      Kommentar

                      • Marcus.N
                        • September 2006
                        • 1173

                        #26
                        Jag matar mina dvärgklogrodor med åleds och ja har ej haft några problem
                        why am i the only one how gives the most all the time?
                        www.agnescarlsson.se
                        www.myspace.com/agnescarlsson
                        http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
                        http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4

                        Kommentar

                        • Hans.Lindaker
                          • April 2006
                          • 1837

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Beror ju lite på vilken arter som skall matas. Men rent allmänt så är det ju en mix av olika foder och innehåller därmed mer näringsämnen
                          Jag ska mata scalarer, bolivianska fjärilar, tetror, lite malar, ampullaria och räkor..

                          Då blir det till att gå över från artemia till mix och ha artemia som lite godis då och då

                          Men hur mycket ska jag mata? Och ska jag smula sönder eller slänga i en hel bit?

                          /Hans
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                          Kommentar

                          Arbetssätt...