Mår fiskar dåligt av bara färdigfoder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Attans
    • December 2006
    • 94

    Mår fiskar dåligt av bara färdigfoder?

    Jag har i mitt kar:

    3 Diamanscalär
    3 Praktbotia
    1 Molly (hans flickvän dog )
    2 Ancistrusmal

    De får granulat VibraGro, flingor Sera Vipan, tabletter JBL och Sera Viformo (Jag har lite olika eftersom jag tycker det verkar tråkigt att äta samma mat varje dag och jag läste att alla färdigfoder inte innehåller alla näringsämnen, så man bör växla lite). Men jag undrar om de mår dåligt av att inte få fint specialfoder, fryst och räxmix och vad det är. Jag har haft akvariet sedan i somras och tänkte vänta lite med specialgrejjerna tills jag lärt mig mer om akvaristik.
    Akvarist under upplärning
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Nej, det går bra att bara ge dem färdigfoder. Däremot så är variation alltid bra, så om du vill kan du ju prova med lite frysfoder, t.ex. fryst artemia.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Många arter får ju inte så mycket variation i naturen och eftersom färdigfodren innehåller nödvändiga näringsämnen är det helt Ok att bara köra med ett sådant.
      Dock skadar det knappast med en viss variation
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Attans
        • December 2006
        • 94

        #4
        Tack för svaren båda två!
        Det verkar som att jag kan fortsätta ett tag med färdigmaten då och vänta lite med specialmaten. Känns skönt eftersom jag fortfarande har fullt sjå med vattenbyten och annan vardaglig skötsel!
        Akvarist under upplärning

        Kommentar

        • sunkan aspidoras
          • June 2005
          • 925

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Många arter får ju inte så mycket variation i naturen och eftersom färdigfodren innehåller nödvändiga näringsämnen är det helt Ok att bara köra med ett sådant.
          Dock skadar det knappast med en viss variation
          du glömde att börja med HOO HOO HOO!!!

          Kommentar

          Arbetssätt...