Moina och jäst??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evus
    • September 2006
    • 729

    Moina och jäst??

    Jag har tänkt att starta upp en liten Moina-odling. När jag tittar här på Zoopet så står det lite olika uppgifter om vilken sorts jäst som är bäst, torr eller vanlig färsk?? Är det bäst att starta med ägg eller med redan kläckta?

    Tips och råd emottages tacksamt
    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

    Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart
  • erik l
    • July 2005
    • 308

    #2
    Torrjäst den blå.

    En startkultur är helt övertygad att det finns hos Janne W.

    erik l
    ________________
    mvh erik l

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Jag använder med framgång färskjästen.
      Bor man i sthlm där Janne W lyckas hålla liv i Moinan år efter år så är ju det den bästa källan naturligtvis.

      Ägg såldes åtminstone på 1980-talet via postorder. Det kunde vara intressant att ha som reserv om man nu bor i jkp där jag tycks vara ensam med Moina. Och moinan kraschar ibland (även om min nuvarande omgång nu är innen på månad 16 iaf). Har du sett ägg erbjudna någonstans?
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • evus
        • September 2006
        • 729

        #4
        Nej, det där med ägg såg jag i en gammal artikel här på Zoopet.

        Jag kollade på e-bay där man kan köpa bla artemiaägg billigt i storpack, men jag hittade inga moina varken i USA, GB eller Tyskland.

        Jag brukar köpa ifrån Janne men jag tycker att ett litet experiment vore roligt nu när jag har Moina hemma

        Tydligen så går det bra med vilken jäst som helst.

        Tack för hjälpen //Eva
        This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

        Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #5
          Inte helt säker, eftersom jag aldrig provat, men om jag inte missuppfattat när jag läst en massa, ska man kunna trigga äggläggning genom att svälta en moina kultur. Om man torkar äggen ska de tydligen kläckas nästa gång de kommer i vatten. Får de ligga kvar i kulturen kläcks de ganska snart, så jag antar att man måste skörda äggen snabbt och regelbundet, för att de inte ska börja utvecklas och därför inte överleva intorkningen.

          Jag har som sagt inte provat, men jag tänkte försöka få tag i en startkultur till våren, när man vågar skicka sådant med posten igen.
          B!

          Kommentar

          Arbetssätt...