Frystorkad artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    Frystorkad artemia

    Har en liten kull corydoras yngel.
    Har köpt frystorkad artemia som jag här på zoopet har läst ska vara utmärkt.
    Problemet är dock att artemian flyter. Den verkar inte vilja åka ner till botten där malarna befinner sig. Jag blötlägger artemian i ett par minuter innan jag försöker mata, men den verkar ändå inte vilja sjunka ordentligt.

    Ynglen är nu en vecka gamla. Jag har utfodrat med annat foder också, men vill ju gärna att det ska fungera med artemian också.

    Någon som upplevt detsamma och isåfall vet hur man löser problemet?
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Om du blötlägger lite längre tid och rör om lite så att ev luft försvinner kanske det funkar bättre? Jag har testat något liknande vid något enstaka tillfälle men fick det att funka sisådär.

    Det allra bästa är nykläckt artemia.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • isolapojken
      • November 2004
      • 143

      #3
      Tack Sonja!
      Det blir till att prova lite till.
      Kan tyvärr inte köra med nykläckt artemia. Jag vet, det låter som en dålig bortförklaring och lathet, men jag är för tillfället på andra sidan jorden och har en fiskvakt där hemma som tar hand om fiskar (och ynglen som tillkommit under min frånvaro). Vill inte utmana dennas goda vilja genom att kräva artemiakläckning.

      Får hoppas på att det löser sig och i annat fall att corysarna har den goda viljan att leka igen när jag är tillbaka.

      Andra tips på foder till yngel som inte är så avancerat och kräver för stor arbetsinsats?

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        När dom inte är helt nykläckta längre utan har vuxit till sig något så kan man prova med frysta cyklops. Det är ganska smått foder. Frusna bosmider är en aning större. Sen kan man testa med pulvriserade bottentabletter för Corys och liknande fiskar (inte spirulinatabletter).
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Corydoras mad
          • April 2003
          • 1686

          #5
          Om du har ett akvarium som använder sig av svampfilter så kan ynglen klara sig förvånadsvärt bra på partiklarna som är fästa i fitlermassan. Eventuellt kan man krama väääldigt lite i svampfiltret och få ut lite trevliga partiklar som de kan käka av. Annars har Sonja givit bra tips, lite uppblötta tabletter eller flingfoder fungerar perfekt, men man måste vara väldigt försiktig med utfodringen och inte mata för mycket så det blir rester som ligger och försämrar vattenkvalitén. Det är därför som levande foder är i en klass för sig eftersom de ofta kan leva ett tag i akvariumet och inte ligga och ruttnar direkt.
          /Mathias
          The Corydoras freak

          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

          Kommentar

          • kamparn
            • February 2004
            • 105

            #6
            Jag använde skalade artemiaägg efter några dagar och det har funkat för mig både till corydoras och kampfiskar och honungsgurami och de sjunker
            Mvh Micke
            200L Tetror och Harnesk malar+ 2par S.Barbatus+ 8st C. Pygmaeus
            108L 1 Kamphane+ 1par dvärggurami+ 3 Corydoras Panda(ska bli fler)
            105L i källaren med sump i väntan på möbel och belysning
            54L S.Barbatus yngel + Malaysiska sandsnäckor och nån annan art som följde med växter
            20L S.Barbatus yngel

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Ett bra fryst yngelfoder är bosmider, i alla fall när ynglen blivit lite större.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • amazonfarmen
                • June 2006
                • 508

                #8
                Det bästa vi har använt till våra Corydoras Sterbai yngel är Wafers som mjuknar men ej löser upp sig.

                Skitar inte ner vattnet och lätt att tabort det som inte äts upp.

                Lycka till.

                //Calle
                www.goc.se

                Kommentar

                • MaxRobban
                  • August 2006
                  • 1048

                  #9
                  Torkad Artemia ger jag vuxna fiskar o möjligt att du kan smula sönder så Corydoras yngel kan få i sig lite smulor.. men håller med de andra.. kläcka artemia är de som är absolut bäst. Bosmidier.. detta pratas det inte mkt om på forumet.. men det är också ngt jag använder till större yngel och yngfiskar.. tycker det är ett bra foder som jag köper fryst.

                  Men om man inte har möjlighet att kläcka artemia, har ngn testat liqifry till corydoras yngel , funkar det ? Detta är ialla lätt att ge då man köper det i små tuber i akvarieaffären, antingen för ungfödare eller äggläggare.. fungerar som infusorier .. kanske kan vara ngt att testa från starten om man inte kläcker artemia,.. ngn som vet ?

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Jag har testat liqifry till Corysyngel och tyckte det var riktigt, riktigt dåligt. Kanske andra fått det att funka, men jag kommer aldrig att prova igen till något slags yngel överhuvudtaget.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • MaxRobban
                      • August 2006
                      • 1048

                      #11
                      Då ska man inte testa det, hört att en del som odlar kampfisk eller guramis har det som första foder... Jag tycker det känns så jobbigt med infusorier och funderat på testa ngt annat... men kanske går bättre till sånt än Corydoras.

                      Kommentar

                      • kamparn
                        • February 2004
                        • 105

                        #12
                        Kör med nobil fluid artemia från jbl nu på två omgångar med S.barbatus yngel och sen efter en vecka ungefär skalade artemia ägg och jag har inte haft nåt bortfall än. Iofs så är de största bara 2veckor och andra kullen 1vecka sen har jag ett 40tal ägg men det kommer att bli att köra med samma på dom. Använde liquifry till kampyngel och paleatus yngel med gott resultat men kanske bara har tur?
                        Mvh Micke
                        200L Tetror och Harnesk malar+ 2par S.Barbatus+ 8st C. Pygmaeus
                        108L 1 Kamphane+ 1par dvärggurami+ 3 Corydoras Panda(ska bli fler)
                        105L i källaren med sump i väntan på möbel och belysning
                        54L S.Barbatus yngel + Malaysiska sandsnäckor och nån annan art som följde med växter
                        20L S.Barbatus yngel

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Ursprungligen postat av MaxRobban
                          Då ska man inte testa det, hört att en del som odlar kampfisk eller guramis har det som första foder... Jag tycker det känns så jobbigt med infusorier och funderat på testa ngt annat... men kanske går bättre till sånt än Corydoras.
                          Just det som kamparn förespråkar, JBL Nobil fluid, tycker jag är vettigt åt riktigt små yngel som inte klarar pulverfoder som riktigt små blåögonyngel. Om det funkar åt små Corys vet jag inte, men det skulle jag i alla fall våga testa, och skulle jag testa någon liten skumbobyggare skulle jag definitivt prova det.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • isolapojken
                            • November 2004
                            • 143

                            #14
                            Tack för alla tips!
                            En liten uppdatering:
                            Ynglen är nu inne på sin tredje vecka. Alla (de var inte så många från början) har överlevt än så länge. De har dock väldigt olika utvecklingstakt, men det torde väl vara en naturlig variation.
                            De går i en nätkasse med god genomströmning i det ursprungliga akvariet. Första veckan matades de med Liquifry och hårdkokt, finfördelad och uppblött äggula. Vecka två börjades utfodring med den frystorkade artemian i kombination med äggulan. Lite mer blötläggning och ihärdighet enligt Sonjas tips fick artemian att sjunka bättre. Nu vecka tre får de såväl frystorkad artemia och finmalen maltablett som äggula om vart annat. De verkar äta som de ska.
                            Det verkar som om fiskvakten där hemma sköter sig bra, synd bara att jag missar allt själv.
                            Hur gamla bör ynglen vara innan man kan släppa ut de i det stora karet? I det går bara vuxna Corydoras och några svarta neontetror. Så jag tror inte de skulle bli uppätna, men det kan ju vara svårt med utfodringen kanske...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...