Räkmix innehåll ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Räkmix innehåll ??

    Hej !

    Min tanke är att jag skall göra min egen räkmix när jag har fått igång mitt kar efter nyår.

    Så, hur göra räkmix ?

    Läste receptet här på Zoopet. Verkar ju inte helt omöjligt.

    Men, skall man ha mer i mixen än det som står i receptet ?

    Läste någonstans att karotin är bra för fiskarna, särskilt om man vill ha "mer färg" på fiskarna.

    Karotin = morötter i min värld.

    Kan man blanda ner en morot i mixen ?

    Eller det är helt fel.....?

    Om ja, hur mycket morot om man följer grundreceptet ?

    En annan fråga, måste det vara räkor ?

    Kan man inte använda andra skaldjur....exemeplvis vanliga kräftor ?


    Eller ??

    Kensa
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    ??
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      nähä....ingen som vet eller kan....??

      Eller är jag för otålig....??

      Kensa
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Visst kan man man lägga i karotin men en morot gör varken till eller från utan det krävs många. Lägger man i många så förändras ju också receptets innehåll och om det är bra eller dåligt beror ju på vilka fiskar man har i akvariet.
        Ett färgämne som många använder är Astaxanthin (inte säker på stavningen) som det behövs väldigt lite av, sedan förstärker ju också Spirulina samt räkskalen färgerna.
        Den färg som förstärks är den orange/röda - för övriga färger spelar det ingen roll.

        Visst kan man andvända kräftor, krabbor och humrar om man vill. Dock så är ju räkor betydligt billigare och desstom lättare att mala ner skalen på.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Hej !

          Tack för svaret.

          Om räkor är billigare eller inte, beror kanske lite på vart man får dom ifrån.
          Egenfångade kräftor är kanske billigare.....

          Men det tänkte jag kanske inte på att större skaldjur är svårare att mixa.

          Får nog bli räkor iaf.

          Synd att det kräfs mycket morot.

          Någon som vet om Multivitaminer som man har till människor funkar till fiskar ??ll och från så kör både jag och frugan med diverse vitamintillskott själva.

          Kan man ta det fiskar oxå ?

          Kensa
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • -c-
            • May 2006
            • 33

            #6
            Kolla i hälsokostbutiken efter betakarotin, kan tänka mig att det finns i tablettform där (en tablett innehåller sannolkt samma mängd som många morötter). Inom livsmedelsindustrin förekommer det i pulverformer, du kan kanske köpa lite från en sådant företag om du vill ha lite större mängd (väldigt billigt i jämförelse med hälsoskojaffären).

            Vet inte om fiskar kan drabbas av A-vitaminförgiftning pga av stort intag av betakarotin (vi människor förgiftas inte av stort betakarotinintag), men jag skulle själv vara lite försiktig med doseringen innan någon kunnig uttalat sig om ämnet.
            Senast redigerad av -c-; 08 December 2006, 00:59. Anledning: staaavvninigsslarv

            Kommentar

            Arbetssätt...