Räkmix/Räkcocktail

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petecore
    • April 2006
    • 147

    Räkmix/Räkcocktail

    Var inne i en av de större akvariebutikerna i stockholm och köpte en "kaka" med räkmix/räkcocktail. På vägen hem kollade jag innehållsförteckningen... 80% vaten. Ska det vara så? Hur mycket vatten innehåller hemmagjord räkmix ungefär?
    www.auroramusik.se
  • Berserken
    • December 2005
    • 472

    #2
    Ursprungligen postat av petecore
    Var inne i en av de större akvariebutikerna i stockholm och köpte en "kaka" med räkmix/räkcocktail. På vägen hem kollade jag innehållsförteckningen... 80% vaten. Ska det vara så? Hur mycket vatten innehåller hemmagjord räkmix ungefär?
    det stämmer nog.Vad kosta den kakan då?

    Kommentar

    • small
      • January 2003
      • 470

      #3
      80% vatten verkar skumt.På 1kg mix har jag nog max i ca 1dl vatten för att det ska vara lättare och mixa ingridienserna.
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
      Att måla är ingen konst.

      Kommentar

      • Berserken
        • December 2005
        • 472

        #4
        Ursprungligen postat av small
        80% vatten verkar skumt.På 1kg mix har jag nog max i ca 1dl vatten för att det ska vara lättare och mixa ingridienserna.
        Jo men räkorna o ärtorna innehåller med vatten ta t.ex en vidruva som torkats o blir ett russin ganska stor skillnad

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          misstänker att det är fina fisken du har köpt.. enligt mig dden sämsta fiskmaten som finns.

          jag gör egen räkmix ja.. funkar kanon

          500g räkor med skal,
          400g vitfisk
          500g Ärtor
          500g spenat
          5 droppar mulitivitamin
          100g gelantinpulver+ 2,5dl vatten
          spirulinapulver om man vill..
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            T.ex. så innehåller väl röda mygg 90% vatten eller något sånt.
            Det är ju som berserken skriver att ingredienserna i sig innehåller vatten. Tror knappast heller inte att något företag vore så korkat att de tillsatte 80% vatten och sedan dessutom angav det i innehållsdeklarationen.

            Om man gör räkmix själv så skall man alltid göra sitt recept utifrån de fiskar man har i akvariet
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • small
              • January 2003
              • 470

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Tror knappast heller inte att något företag vore så korkat att de tillsatte 80% vatten och sedan dessutom angav det i innehållsdeklarationen.
              Läs på t ex flytande margarin och lättkokosmjölk, så får Du se att det finns företag som anger att det ingår hög procent vatten i produkterna.

              Nåväl, kanske inte 80%, men ändå skrämmande hög andel vatten.
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
              Att måla är ingen konst.

              Kommentar

              • petecore
                • April 2006
                • 147

                #8
                Jo till och med jag fattar att ingredienserna innehåller vatten... Tänkte kanske fel blev bara lite fundersam. Märket är inte "finafisken", loggan är svår att tyda med det är en glad räka på paketet som kostade 40 kr. Blir till att belägra köket.
                www.auroramusik.se

                Kommentar

                Arbetssätt...