Räkmix - hur mycket ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Räkmix - hur mycket ?

    Nu läser jag en del om foder till mitt blivande kar.

    Förstått att räkmix är ett bra foder.

    Men har inte lyckats läsa mig till hur mycket man skall ge.

    Finns det några tabeller att tillgå ?

    Eller är det "trial & error" som gäller. Dvs mata med väldigt lite, och sedan öka på tills man ser hur mycket som försvinner efter 2-3 minuter....?

    Eller ??

    Kensa
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Nighthawk
    • September 2006
    • 52

    #2
    Räkmix ÄR ett bra foder.

    Hur mycket du ska ge: Beror ju dels på hur stora fiskar du har och hur många de är och även i kombination med den vattenvolym du har. Är det lugna eller väldigt "aktiva" fiskar.

    Ska du göra själv eller köpa färdigt: Håll koll på innehållet. Fiskar som "käkar" mer vegetabiliskt behöver en större andel "grönt"... och tvärtom med det animaliska.

    Är dina fiskar inte vana vid att få Räkmix... ge bara lite i början. Äter inte alla utav det så äter de som inte fick garanterat nästa gång.
    Skulle de fortfarande vara hungriga... ge dem något de känner igen och är vana vid. Öka på efterhand så att säga.
    (Tänk på att skulle man själv bara käka rågbröd och fullkornsbröd vid varje måltid så skulle man nog bo på toaletten o slippa hålla ett krampaktigt tag i vasken).

    Tänk även på att det är ju lite "power" i detta foder så det finns en risk att man belastar vattnet dels med ej uppätet foder och genom fiskarnas avföring.
    Ett "delvattenbyte" 1 till 3 timmar senare (om du har "känsliga fiskar... eller iaf dagen efter) kan vara en bra idé.

    Här räcker det inte med bara "gröna fingrar" utan här ska de vara "fjälliga" också...

    Lär känna dina fiskar och deras behov.

    Lycka till.

    Kommentar

    Arbetssätt...