små ancistrus - svältkur eller foderautomat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annika&isak
    • November 2006
    • 180

    små ancistrus - svältkur eller foderautomat?

    har två småtting-ancistrus (ca 3 cm)
    så jag sitter och funderar på hur jag ska göra över julhelgen, kommer antagligen vara borta ungefär en vecka.

    det är iofs en månad kvar så kanske hinner de växa till sig såpass att de klarar sig på lite alger (och mina svärdplantor!) men annars kanske jag måste köpa en foderautomat?

    har alltså egentligen tre frågor:
    -hur mycket växer en liten ancistrus på en månad?
    -klarar små att vara utan mat en vecka?
    -funkar foderautomat till malar? finns det ngt passande granulatfoder till dem?
    ------------------------------------
    112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
    37 liter: Lowtech med körsbärsräkor
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    yngel har nog svårt att klara sig en vecka... de alger som ev. finns i karet är nog inte tillräckligt. antar att du har annan fisk också? granulat är att föredra om du använder automat då klibbar det inte ihop sig och så får man jämna doseringar! automaten kostar en del men det är en väl värd investering tycker jag, jag har en och då får fiskarna mat samma tid varje dag utan att jag behöver tänka på det och så ger jag dem lite gott gott ibland...
    Senast redigerad av åheim; 25 November 2006, 02:07.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • annika&isak
      • November 2006
      • 180

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      yngel har nog svårt att klara sig en vecka...
      då blir det väl till att skaffa automat då (eller stanna hemma).
      tips på granulatfoder som passar malar?
      ------------------------------------
      112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
      37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

      Kommentar

      • HazelCR

        #4
        Jag tror att de två klarar sig alldeles utmärkt i en vecka. Det som avgör det är väl vilka andra firrar ni har i ditt akvarium.
        Jag skulle ha lagt i 6-8 skalade ärtor till de två, då har de käk i förhoppninsvis 2-3 dagar. Om de inte skulle äta upp ärtorna, så borde det inte sabotera din vattenkvalite alltför mycket. Det borde gå bra.
        Senast redigerad av Gäst; 25 November 2006, 10:49.

        Kommentar

        • Fellan
          • June 2006
          • 551

          #5
          Ursprungligen postat av HazelCR
          Jag tror att de två klarar sig alldeles utmärkt i en vecka. Det som avgör det är väl vilka andra firrar du har i ditt akvarium.
          Jag tror att de bara har malarna, läs signaturen...
          Always look on the bright side of life!
          Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

          Kommentar

          • HazelCR

            #6
            Ursprungligen postat av Fellan
            Jag tror att de bara har malarna, läs signaturen...
            Jodå, jag läste signaturen, men det kan ju ha ändrat på sig. Jag vet iaf med mig själv att mina beskrivningar av mina kar är out of date här på zoopet. Fy mig!
            Vi får nog ett svar snart.

            Kommentar

            • annika&isak
              • November 2006
              • 180

              #7
              Ja, vårt kar är ganska nystartat och vi har än sålänge bara ancistrus. Funderar på att vänta med att köpa fler fiskar tills efter jul. Eller eventuellt köpa ett mindre antal platys om någon vecka. Vill att allt ska hinna bli stabilt innan vi åker. (21 december)

              De är ganska små i maten - försöker se till att de har tillgång till så mkt mat som möjligt utan att sabba vattnet. Så det är möjligt att det skulle funka med några ärtor. Fast jag vill helst inte chansa och komma hem till döda fiskar.

              Hm...
              ------------------------------------
              112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
              37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

              Kommentar

              Arbetssätt...