Foder till teleskopslöjstjärt och platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m1kke
    • July 2006
    • 18

    Foder till teleskopslöjstjärt och platy

    hej!

    jag har precis skaffat mitt första stora akvarium och imorgon ska jag köpa några teleskopslöjstjärtar och platyfiskar.

    det jag undrar är:

    1: vad ska de ha för foder? kan de äta samma eller måste jag ha två olika?

    2: hur ofta ska jag mata dem? ska de få mat lika ofta eller olika? (jag har kollat upp allt om att man ska fodra dem sparsamt i början så det vet jag redan)

    stort tack på förhand!
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    De ska inte ha samma vattentemperatur. Guldfiskar är kallvattenfiskar och de ska dessutom ha STORA akvarium.

    Kommentar

    • m1kke
      • July 2006
      • 18

      #3
      Ursprungligen postat av _Lena_
      De ska inte ha samma vattentemperatur.
      Jag har haft de tillsammans förr och det har gått jättebra eftersom slöjstjärtar även går bra i "platytemperatur".

      Ursprungligen postat av _Lena_
      Guldfiskar är kallvattenfiskar och de ska dessutom ha STORA akvarium.
      Har tänkt ha 7st fiskar (3 slöjstjärt samt 4 platy) i ett 150 liters akvarium. det är mer än tillräckligt.
      Senast redigerad av m1kke; 22 November 2006, 19:48.

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Då måste du vara en av få som läst på innan de köper guldfisk med släktingar.
        Jag utgick från vad jag läste här på zoopet fast där finns ju bara guldfisk.

        Jag tror det vore snyggare med fler platysar så de blir mer av ett stim. Platys äter allt som går in i munnen på den

        Kommentar

        • m1kke
          • July 2006
          • 18

          #5
          tack för ditt svar lena. jo det hade nog blivit lite snyggare med ett stim platys, men nu är det hur jag ska fodra dem jag är ute efter.

          Kommentar

          • _Lena_
            • June 2006
            • 1273

            #6
            Jag vet inte vad guldfiskar ska äta men det kansek du vet. Har haft platys i 1.5år så de har jag ganska bra koll på. De äter allt som får plats i munnen så äter guldfiskar sånt oxå bra till platysarna.

            Kommentar

            • m1kke
              • July 2006
              • 18

              #7
              det är det som är grejen. jag gav mina slöjstjärtar samma mat som jag gav mina platys. men jag har hört i efterhand att de ska ha annan mat och oftare. det är det jag är ute efter. förhoppningsvis vet någon.

              Kommentar

              • sunkan aspidoras
                • June 2005
                • 925

                #8
                algtabletter uppskattas och är något som uppskattas av både platy och slöjstärt och som dem "bör" ha!
                Senast redigerad av sunkan aspidoras; 23 November 2006, 00:46.

                Kommentar

                Arbetssätt...