semestermat till diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    semestermat till diskus

    Jag undra om det går bra att frysa in små burkar med granulat/mygglarver tillsammans och när man är på semester så kan den som passar fiskarna bara ta fram en burk, låta tina och ge. Mina diskus måste ha uppblött granulat annar så får de ont i magen.
    Jag ska inte på semester nu men jag bara undrar om det går bra eller granulatet blir fördärvat?
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • teletubis
    • September 2005
    • 224

    #2
    tjena jag är i thailand 6-7 veckor varje vinter och då har jag en kille som matar i mina kar och har varit livrädd att något ska bli fel men jag löste det med att han bara matar med röda mygg i rutform du vet .Jag lägger en lapp på karet där det står 3 rutor osv och det har funkat fint

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      Man kanske bara skulle ge larver då? Fast jag ger inte röda... Jag tänker mig en semester på ca 1 vecka, inte längre...

      (Hur går det med dina yngel? Visst var det du som försöker föda upp utan föräldrar, teletubis? Jag kanske minns fel)
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • lennart wiklund
        • April 2005
        • 292

        #4
        Ursprungligen postat av solbacka
        Man kanske bara skulle ge larver då? Fast jag ger inte röda... Jag tänker mig en semester på ca 1 vecka, inte längre...

        (Hur går det med dina yngel? Visst var det du som försöker föda upp utan föräldrar, teletubis? Jag kanske minns fel)

        Skall du åka bort en vecka eller två,då skulle jag inte mata alls!!!
        Diskusarna klarar sig gladeligen minst två veckor utan mat.Dessutom vet du ju då att vattenkvaliten håller någorlunda ok.

        Lämna över matning på diskus låter inget bra tycker jag.
        Vi var ute med husvagnen 2veckor i sommar,ingen fick mata mina diskusar.De var lika granna när jag kom hem,ingen hade magrat av nämnvärt.

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Ja, det är också en bra ide, nu byter jag ju vatten var tredje dag och om man är borta byts ju inte vattnet. Vad jag tänkt är ju att de skulle få mat en gång om dagen istället för tre gånger som nu...
          När min svärmor passade de andra fiskarna när vi var borta (1 vecka) så fick de mat varannan dag, mat som jag lagt upp i äggkoppar med plastfolie på. Mina diskus äter ju inte torr mat så det går ju inte..
          De måste ju endå titta till våra katter så någon måste komma till oss när vi är borta..
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #6
            går nog jätte bra att frysa det tillsammans, men du ska nog helst inte tina mygglarverna och blanda i granulat och sen frysa om det...

            Kommentar

            • teletubis
              • September 2005
              • 224

              #7
              Ursprungligen postat av solbacka
              Man kanske bara skulle ge larver då? Fast jag ger inte röda... Jag tänker mig en semester på ca 1 vecka, inte längre...

              (Hur går det med dina yngel? Visst var det du som försöker föda upp utan föräldrar, teletubis? Jag kanske minns fel)
              Jo det har vart en massa strul men nu har jag 5 st som klarade sig det tog tid innan jag fick ordning på artemian så en del dog. Men helt klart är att det funkar att bara ta vara på rommen om inte föräldrarna klarar upp det själva Och nu har jag fått flera andra par som lägger lite då och då i sällskapskaret så nästa gång dom lägger ska jag ta vara på mera rom för jag tycker det är synd att det går till spillo .

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                går nog jätte bra att frysa det tillsammans, men du ska nog helst inte tina mygglarverna och blanda i granulat och sen frysa om det...
                Jag hade tänkt frysa in granulatet med vatten i en istärningslåda och sedan lägga ett block med ett t.ex. artemiablock i en liten plastburk. Då kunde den som passar mina fiskar/katter/hus ta fram en burk, låta tina och hälla i akvariet. Då hade ju granulatet varit färdig uppblött för det är nog det jag är mest rädd för att den som passar mina fiskar ger de torrt granulat.
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...