Räkmix - gelatinet blev klumpigt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    Räkmix - gelatinet blev klumpigt

    Hejsan,

    Gjorde räkmix idag för första gången. Det gick ok men inte mer. Mixern pajjade utav belastningen, tur att det finns garanti kvar. Värre är att det blev fel med gelatinet...

    Jag tog 100gram gelating + 2.5 dl vatten. Rörde ihop det och hällde i det i den nästan färdiga mixen. Det blev massa klumpar Har försökt få bort genom diverse handpåläggning men ack nej.. en hel del är kvar. ganska små saker 0.2x0.2cm typ...
    Ska jag slänga allt?

    Hur skulle jag ha gjort med gelatinet? Kan någon berätta hur de lägger i de? För att slippa klumpar osv.

    Blä. *Besviken* 4:a timmars jobb och 200 spänn åt pipsvängen...
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    oj 4 timmar??? du måste ha gjort mycket räkmix kan du inte bara fortsätta att röra då tills gelantinet är helt utblandat?
    det är väldigt noga att det inte är klumpar av gelantin.. speciellt om man matar yngel med räkmixen för dom tål inte det.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      Rörde du ut geletinet i KALLT vatten tills det var helt klumpfritt?

      Kommentar

      • erik l
        • July 2005
        • 308

        #4
        jag misstänker att mixen varför kall när det utrörda gelantinet tillsattes då klumpar det ibland till sig.

        mvh erik l
        ________________
        mvh erik l

        Kommentar

        • Stew
          • July 2004
          • 1736

          #5
          Japp. Vattnet var kallt. Det stod ju så på förpackningen Gelatinet klumpade sig redan innan jag hällde i det i mixen...
          Mina gelatinkunskaper är som en ung man begränsade...! :P

          Då får jag slänga allt då... Tror inte att jag kommer göra om detta på ett tag... Alldeles för mycket jobb, och risk för hälsa och sånt. Knivar och mixrar som bränns. Uscha.
          540l Malawi
          180l Växt / sällskapskar
          90l odlingskar
          50l odlingskar / karantänskar

          Kommentar

          • Nils-G
            • June 2006
            • 18

            #6
            Räkmix

            Värm mix och vatten till ca.60 grader,ha inte i så mycket räkor åt gången,
            och tina dom först, har själv förstört en mixer på grund av detta.

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Det där med egentillverkad räkmix är ett kapitel för sig . De 2 första gångerna fungerade det mycket bra, blev bra mat som inte skitade ner så mycket...Sedan har jag försökt göra om det 3 gånger...bara skit alltihop! Antingen fel med gelantinet...eller smulor av allt när det kommer i vattnet...sista gången fick de inte enns smaka på det, fy tusan vad det stank! Många 100 lappar har slängts så nu blir det bara granulat och frysta smådjur till mina diskus.
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • Mr B
                • September 2004
                • 1310

                #8
                Ursprungligen postat av Nils-G
                Värm mix och vatten till ca.60 grader,ha inte i så mycket räkor åt gången,
                och tina dom först, har själv förstört en mixer på grund av detta.

                Du måste ha en helsikes stor mixer... Eller så är det bara jag som gör löjligt stora satser.
                Jag utgår ifrån 500 gram räkor, och lägger till det 1 kilo ärtor och morötter, och därefter varierar jag mig lite. Musslor, torsk, och spirulina är de vanligaste "variationerna". Nu sist var det "krabsticks", alltså torsk. Jag får allt vackert mixa i omgångar, då min mixer inte klarar av att mixa mer än en bråkdel av allt det här varje gång. Ovanpå alltihopa måste jag tillsätta rätt mycket vätska för att det ska bli en sjyst smet av räkorna. (ärtor och morötter brukar jag inte bry mig om ifall det är lite grövre, men skalet från räkorna bör verkligen inte vara stora delar)

                B!

                Kommentar

                • Nils-G
                  • June 2006
                  • 18

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mr B
                  Du måste ha en helsikes stor mixer... Eller så är det bara jag som gör löjligt stora satser.
                  Jag utgår ifrån 500 gram räkor, och lägger till det 1 kilo ärtor och morötter, och därefter varierar jag mig lite. Musslor, torsk, och spirulina är de vanligaste "variationerna". Nu sist var det "krabsticks", alltså torsk. Jag får allt vackert mixa i omgångar, då min mixer inte klarar av att mixa mer än en bråkdel av allt det här varje gång. Ovanpå alltihopa måste jag tillsätta rätt mycket vätska för att det ska bli en sjyst smet av räkorna. (ärtor och morötter brukar jag inte bry mig om ifall det är lite grövre, men skalet från räkorna bör verkligen inte vara stora delar)

                  B!
                  Förstår inte riktigt vad du menar Mr B när du undrar om jag har en stor mixer?

                  Kommentar

                  • Mr B
                    • September 2004
                    • 1310

                    #10
                    Ledsen, jag har haft... vissa email förseningar.

                    Vad jag menade var att i alla fall jag kan inte ha mer än ytterst lite räkor i varje gång, eftersom lite över 1.5kilo råvara inte får plats i min mixer på långa vägar.
                    B!

                    Kommentar

                    • miluhe
                      • June 2006
                      • 2090

                      #11
                      Mitt gelatin klumpade också ihop sig så jag struntar i gelantinet. Skräpar ner lite mer i akvariet vid matning men allt slukas till slut. Jag bankar ut räkmixen till tunna plattor i plastpåsar så det är lätt att bryta när det är fryst. Har gjort detta flera omgångar funkar jättebra.

                      Mvh Cecilia

                      Kommentar

                      • vance
                        • December 2004
                        • 872

                        #12
                        Mitt gelatin blev också lite knas, men jag värmde upp det på svag värme tills det blev genomskinligt och lättflytande, var det dumt?
                        Bara döda fiskar simmar med strömmen

                        Kommentar

                        • Mr B
                          • September 2004
                          • 1310

                          #13
                          Ursprungligen postat av vance
                          Mitt gelatin blev också lite knas, men jag värmde upp det på svag värme tills det blev genomskinligt och lättflytande, var det dumt?

                          Du ska lösa det i vatten, som du sedan värmer tills det blir lättflyttande, och därefter blandar ner i mixen. Jag skulle vilja påstå att du gjorde helt rätt. I alla fall från den infon du ger här...
                          B!

                          Kommentar

                          • vance
                            • December 2004
                            • 872

                            #14
                            Då stämmer det, det var så jag gjorde
                            Bara döda fiskar simmar med strömmen

                            Kommentar

                            Arbetssätt...