kläcka artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    kläcka artemia

    letade nu igenom forumet om hur man kläcker artemia.. hittade dock inget bra här,,, azur länkade till någon bra sida eller vad det var, men den sidan hittades inte längre.. tror det var en gammal tråd.

    så hur gör ni som kläcker artemia nu för tiden???
    jag har en öppnad burk som jag fick igår av min lokala fiskhandlare.

    det jag vet att man ska göra är att öppna locket från burken,,, mer vet jag inte
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Azurs artikel finns ju även på Zoopet:

    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      JAAA tackar för de visste att jag hade läst den förr någonstans men kom inte på var..
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        så enkelt det verkar va visste inte att man var tvungen att skölja artemian, men det blir väl för salt annars..
        funkar det med ett vanligt kaffe filter eller måste det va av nylon?
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          en fråga till då..
          hade inget glasspaket, men gjore en av en botten på en 5l dunk. men jag tror inte att det får plats 1l vatten i där, eller det får plats med då blir den nog helt full tror ja. kanske en dum fråga men går det att kläcka i 1/2l vatten istället?
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Ursprungligen postat av andreassofus
            så enkelt det verkar va visste inte att man var tvungen att skölja artemian, men det blir väl för salt annars..
            funkar det med ett vanligt kaffe filter eller måste det va av nylon?
            nylon rekommenderas - billigare alternativ till sk artemiasil
            Ursprungligen postat av andreassofus
            en fråga till då..
            hade inget glasspaket, men gjore en av en botten på en 5l dunk. men jag tror inte att det får plats 1l vatten i där, eller det får plats med då blir den nog helt full tror ja. kanske en dum fråga men går det att kläcka i 1/2l vatten istället?
            visst går det bra i 1/2 också - komihåg att dra ner på salthalten i så fall
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              ska se efter en artemiasil då.. ska inte salthalten va samma bara för att det är en halvliter vatten?? eller menar du bara att jag inte ska ha lika mycket salt som till en liter?

              vet du förresten hur mycket en sån där salt tablett är i ml? hoppas du vet vilka salttabletter jag menar för jag kommer inte ihåg vad dom heter.
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • spazm
                • August 2006
                • 315

                #8
                Jag köpte en "flergångs" kaffefilter som jag silar o sköljer artemian i, funkar utmärkt och tror det kostade mig en 20kr ngt!
                Ad nocendum potenses sumus

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  kan ju testa med ett sådant först då för det är ju lättar att få tag i.. behöver man skölja vidae länge, eller räcker det att skölja av artemian lite snabbt?
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • Thaifighter
                    • August 2006
                    • 420

                    #10
                    Hej!
                    Finns fler sätt att kläcka artemia, finns färdiga "kläckningsmaskiner" att köpa, där äggen placeras ytterst i en rund plastskål med lock med ett hål i mitten, när artemian är kläckt så simmar den genom flera skiljeväggar mot ljuset i mitten där det sitter en liten sil som man bara lyfter upp och sköljer under kranen innan man matar fiskarna, man slipper strulet med att suga upp artemian med en slang!
                    När jag vill kläcka en större mängd artemia så använder jag flera enliters flaskor, med en luftslang som syresätter varje flaska.
                    När artemian är kläckt så täcker jag det mesta av flaskan med ett mörkt papper som jag rullat till ett rör och placerar över flaskan men lämnar öppet ett par centimeter från bottnen, placerar sen en lampa så att den lyser mot öppningen, låter flaskan stå ett par minuter så att äggskalen sjunker eller flyter upp till ytan, sen är det bara att försiktigt föra ner en slang och suga upp den oranga massan av artemia som simmar mot ljuset, sen kan man föra över dom till en håv eller sil och skölja av dom, innan man matar fiskarna.
                    En snabb metod som ger en stor mängd artemia, nackdelen är att ett och annat skal följer med.
                    Vad det gäller saltet man använder så går det endast att använda havssalt eller bordssalt utan jod, annars kläcks inte artemian!

                    Thaifighter
                    Alla mina fisk-video på Youtube!
                    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                    Kommentar

                    • Whizzer
                      • May 2005
                      • 498

                      #11
                      Ursprungligen postat av Thaifighter
                      Hej!

                      Vad det gäller saltet man använder så går det endast att använda havssalt eller bordssalt utan jod, annars kläcks inte artemian!

                      Det är kanske därför som jag inte klarar av att kläcka nån artemia, för jag använder vanligt salt MED jod.. enligt artikeln så ska det ju inte spela någon roll.. men det kanske det gör? Har försökt 2 ggr, men inget har hänt.. urtrist.. gav upp efter en vecka typ.. vattnet hinner ju dunsta bort o det luktar ju apa..
                      ska prova utan jod.. mina bäbisar är hungriga!
                      Whizzer
                      http://ninavarblane.blogspot.com

                      Kommentar

                      • IaMtHeJoKe
                        • November 2005
                        • 416

                        #12
                        Hmm, jag kläcker mina med salt som det är jod i....funkar finfint...kanske är företaget som "gör" saltet som bara säger att det är det i

                        Kommentar

                        • uffe
                          • January 2002
                          • 865

                          #13
                          ang olika saltsorter,kolla här.http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=76177
                          // Uffe

                          Kommentar

                          • Thaifighter
                            • August 2006
                            • 420

                            #14
                            Jag använder vanligt Jozo bordssalt utan jod, har prövat samma märke med jod men funkade inte alls!
                            Som experimenten i artikeln kom fram till så behövs det mycket syre för att kläcka stor mängd artemia, annars "ruttnar" vattnet snabbt och nauplierna dör!
                            Kvaliteten på artemia-äggen och hur dom har förvarats spelar också stor roll för kläckningsresultatet!
                            Förvaras bäst kallt och torrt, ibland när man köper ägg i affären så kläcks dom dåligt just på grund av att man har haft dom liggande framme, ibland i åravis i ett varmt och fuktigt rum!
                            Jag har själv mina i frysen och häller upp lite i en mindre glasburk, som jag använder under ca 2-3 veckor tills det är dax att fylla på igen.

                            Thaifighter
                            Senast redigerad av Thaifighter; 18 November 2006, 09:39.
                            Alla mina fisk-video på Youtube!
                            http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                            Kommentar

                            • mayday
                              • November 2005
                              • 2085

                              #15
                              Kan säga att ja har kläckt med Salt med jod o utan ... havssalt o vanligt ingen skilnad alls på de.
                              enda som ja märkte skilnad på va tempraturen o ljuset körde med 3matskedar salt 1.5l vatten i en glassbunke
                              ______________________________________________

                              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                              Kommentar

                              Arbetssätt...