hållbarhet på artemia ägg??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • teletubis
    • September 2005
    • 224

    hållbarhet på artemia ägg??

    Kan någon tala om hur länge dom kan ligga jag har som har legar ett par år går dom att använda
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Jag tror det beror på hur du förvarat dom. Fast ett par år låter VÄLDIGT länge...
    Är det ägg till kläckning?
    I så fall, varför inte testa? Kläcks dom så måste dom ju vara OK...
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      De kan hålla i flera år om de förvarats i oöppnad förpackning i frysen
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Jenny_E
        • July 2004
        • 661

        #4
        Om de förvarats i rumstemperatur då? Är det helt kört i så fall?

        Kommentar

        • MaxRobban
          • August 2006
          • 1048

          #5
          Jag förvarar öppnade burkar i kylen... och har bara en mindre burk framme som jag fyller på. Tar inte ägg direkt från kylen utan har dem i rumstemperatur ett dygn innan. Oöpnade burkar förvarar jag i min källare... där är det säkert för varmt.. Nu köper jag bara de stora burkarna som innehåller 454 gram.. de är vaccumförpackade.. vet inte om det påverkar vart man ska ha dem.. Jag hittade en glömd burk som jag inte använt på massor med år.. testade att kläcka och lite artemia kom ut.. kanske en kläcknimngsprocent på 10%, den hade varit i rumsteperatur i alla år..

          Men detta har säkert Kjell bäst koll på.. så jag ska flytta ngn oöppnad burk till min frys...

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Apropå frysen - jag läste för någon månad sedan (på killie-talk tror jag) att någon med dålig kläckningsprocent på sina artemiaägg kunde öka den till acceptabla nivåer efter det att den förvarats i frysen ett tag (vilket äggen inte tidigare hade varit).
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              hur hög kläckningsgrad är det på "färska" artemiaägg? har nämligen fått en burk av min lokala handlare, men varken han eller jag visste hur gammal burken va.. den va halvfull , så den va ju inte oöppnad
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Kläckningsgraden brukar anges på de stora burkarna iaf.
                T ex 90% (premium grade) eller 70% är vanliga angivelser.
                Om det sedan verkligen blir 90% när man själv kläcker är ju svårt att kolla upp.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  tackar för det.. tänkte börja kläcka idag,, får läsa mig till hur man gör för jag har inte den blekaaaste aning om hur det funkar.
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • Jenny_E
                    • July 2004
                    • 661

                    #10
                    Ursprungligen postat av erikthur
                    Apropå frysen - jag läste för någon månad sedan (på killie-talk tror jag) att någon med dålig kläckningsprocent på sina artemiaägg kunde öka den till acceptabla nivåer efter det att den förvarats i frysen ett tag (vilket äggen inte tidigare hade varit).
                    Måste ju vara värt att prova... Har en liten förpackning som är oöppnad men flera år gammal, har alltid varit i rumstemperatur. Har aldrig kläckt artemia själv men ska väl prova snart tänkte jag

                    Kommentar

                    • MaxRobban
                      • August 2006
                      • 1048

                      #11
                      Jag är en envis förespråkare till Artemia, jag vet inget bättre foder till yngel om de nu inte behöver ändå mindre foder till en början. Men jag ger även vyxna fiskar lite artemia.. det stimulerar dem att få jaga lite...

                      Jag har sätter en sats om dagen och har då alltid 2 flaskor igång, detta gör jag 365 dagar om året och det tar mig några minuter om dagen..

                      Men efter att ha läst här så har jag flyttat in mina oöppnade burkar i frysen.. så fick jag en anledning att tömma den på en massa öppnade påsar med klyftpotatis som bara tog plats...

                      Problemet med Artemia är väl priset.. då jag gör av med ganska mkt så köper jag större förpackningar och brukar skicka efter det från Tyskland.. frågade i en annan tråd om vart ni skickar efter, för jag tappade bort min adress där jag brukar beställa.. men är inte ens halva priset att handla över nätet därifrån..

                      Om ngn skickar efter så berätta gärna vart.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...