Daggmask!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    Daggmask!?

    Nu i höstrusket får man ju gå i sick-sack mellan alla daggmaskar som krupit fram i regnen och det fick mig att börja fundera på om det skulle vara ett bra komplementfoder. Såg även denna artikel.

    Nån som provat med metmask till sina akvariefiskar?

    /Olivin
    Medlem i VAAF www.vaaf.se
  • Joacim
    • December 2003
    • 964

    #2
    Jo det skall tydligen gå bra men du får troligtvis dela upp masken i mindre bitar så att fiskarna kan äta den (om du inte har väldigt stora fiskar)

    /J
    Det finns 10 sorters människor här på jorden.
    De som förstår binära tal och de som inte gör det.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Japp - det finns väl en eller annan tråd i detta ämne.
      Minst 5 trådar hittar du längst ner på just den här sidan som Zoopet valt pga din rubrik.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • rullkebeben
        • October 2006
        • 6

        #4
        kasta ned dom i kokande vatten innan så dör dom snabbt samt du slipper slemmet dom har på sig.."kutta" upp dom i små lagom godbitar och servera,njut. :-)

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av rullkebeben
          kasta ned dom i kokande vatten innan så dör dom snabbt samt du slipper slemmet dom har på sig.."kutta" upp dom i små lagom godbitar och servera,njut. :-)
          Detta tips skulle inte jag följa, troligen försvinner alla näringsämnen värda namnet om man behandlar maskarna på det sättet...men att dela upp masken på ett eller annat sätt, om de är stora, det är inte fel!
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            tja själv har jag matat mina fiskar med daggmask å det har aldrig vart nåra probs, dessutom har jag hört att det är bland de om inte det allra mest näringsrika fodret, men som sagt jag kan ha fel, men många anser iaf att det är ett mkt bra komplementfoder för firrarna. är dina fiska herbivorer så ska du dock unvika detta foder!
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Rooster
              tja själv har jag matat mina fiskar med daggmask å det har aldrig vart nåra probs, dessutom har jag hört att det är bland de om inte det allra mest näringsrika fodret, men som sagt jag kan ha fel, men många anser iaf att det är ett mkt bra komplementfoder för firrarna. är dina fiska herbivorer så ska du dock unvika detta foder!
              Ja en del veggisfiskar( herbivorer )fattar inte att de inte skall äta masken, sååå god är den....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...