Daggmaskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kkk
    • May 2006
    • 597

    Daggmaskar

    Hejsan, har en fråga om mask. När det står daggmask i fiskböcker är det då vanlig daggmask från trädgården eller är det en köpt specialmask?
    Har ett par kar med ciklider och har börjat med en mer naturlig diet så det vore kul att veta om jag kan gå ut till komposten och börja gräva,eller.

  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Kompostmask som luktar illa är illa.
    Vanlig daggmask funkar bra.
    Metmask från fiskeredskapasaffären är prima vara.
    Och då slipper man gräva...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Mask kan vara en prima fiskmat, men inte om det är t.ex vegetarianciklider från ex.vis Tanganyikasjön....
      Men till exempelvis storslukare som Oscarciklider så funkar de perfekt.....

      Jag skulle gå ut och gräva....billigare (gratis) och troligen bättre näringsvärde än köpt....glöm inte heller egenfångade vattenloppor och mygglarver....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • mmm
        • June 2004
        • 901

        #4
        Ska man dela den i små bitar när man matar, eller ska man ta lite större bitar som de får slita sönder själva? Har provat ett par gånger och då delat i småbitar men tycker det går åt lite fort, känns inte som fiskarna hinner märka att det är levandefoder .
        /Mattias

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av mmm
          Ska man dela den i små bitar när man matar, eller ska man ta lite större bitar som de får slita sönder själva? Har provat ett par gånger och då delat i småbitar men tycker det går åt lite fort, känns inte som fiskarna hinner märka att det är levandefoder .
          Beror helt på vilken fisk det är, men ett matmonster som Oscarcikliden kan gott få hela...kolla in storleken på fiskens mun så ger det ett litet tips på om du skall dela upp den eller inte...
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...