Grönsaker

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lojsan
    • September 2006
    • 40

    Grönsaker

    Jag har prövar att mata mina malar med squash då jag inte tror att algerna i akvariet är mat nog åt dem.
    Klarar de sig på squashen eller måste de få algtabletter också?? Ska man mata dem med ny squash varje dag eller är det bättre att mata t.ex. varannan?

    Funderar också lite på detta med nitrit, kan grönsaker ge ökade nitrit/amoniak värden trotts att man tar bort den innan den ruttnar.. vanligt flingfoder är det ju viktigt att inte mata för mycket med. Men squashen sitter ju där nere ett tag.

    vad tror ni?
  • mongoloj
    • August 2006
    • 125

    #2
    Jag brukar mata med ärtor. Tar de ur frysen, tinar upp ärtorna, skalar de, trasar sönder lite grann på ytan där halvorna satt ihop, och stoppar i. Min ancistrus är väldigt förtjust i de iaf.
    Min zoon:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1419385

    Kommentar

    • amazonfarmen
      • June 2006
      • 508

      #3
      Det är nog ytterst få akvarium som har tillräckligt mycket alger för att malar ska få tillräckligt med mat (om det är en algätande mal).
      Sedan är ju andra frågan, Vad behöver verkligen de malar du har för typ av mat?

      www.goc.se kan man läsa mycket om detta.

      Att låta mat (oberoende vad det är) länge i karet är inte så bra, för det skitar ner, så detta bör man tänka på.

      //Calle
      www.goc.se

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Det beror väl på om man ser om/när+vad de äter...

        Mina får algtabletter (varsin - två hannar) ungefär var tredje dag.
        Men jag växelmatar med räk-mix, flingor och grönsaker (ärtor+majs)

        De dagar de fått räk-mix behövs det inte - det mumsar de som attan.
        Inte heller de dagar jag stoppat i grönsaker. Grönsaker tar jag bara de dagar de bara fått flingor. Brukar bli var tredje dag ungefär, och då en skalad ärta/majs finfördelat.

        Dag 1 - räkmix (de äter)
        dag 2 - flingor + grönsak på em (de äter)
        dag 3 - flingor...algtabletter på kvällen.

        Så ser min matningsrutin ut.
        I mitt lilla akvarium stoppar jag däremot i algtablett varannan dag till min slöa clownpleco. Har ingen koll alls på om/när han äter...han bara slöar på dagarna . Men han får nog i sig - tjock som han är...
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • amazonfarmen
          • June 2006
          • 508

          #5
          Ursprungligen postat av Healena
          I mitt lilla akvarium stoppar jag däremot i algtablett varannan dag till min slöa clownpleco. Har ingen koll alls på om/när han äter...han bara slöar på dagarna . Men han får nog i sig - tjock som han är...

          Vilken Clown Pleco har du?

          //Calle
          www.goc.se

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Squash, gurka, ärtor, skållad sallad. Det fungerar med mycket som vi äter.

            Men se till att det inte blir rester kvar. Jag har förlorat fiskar pga detta. Blev en nitrit/amoniak-top som jag var tvungen att göra en panikvattenbyte för. Ancistrusarna blev aldeles förlamade.

            Men vattenbytet fixade det, så direkt efter vattenbytet så var de igång igen.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av lojsan
              Jag har prövar att mata mina malar med squash då jag inte tror att algerna i akvariet är mat nog åt dem.
              Klarar de sig på squashen eller måste de få algtabletter också?? Ska man mata dem med ny squash varje dag eller är det bättre att mata t.ex. varannan?

              Funderar också lite på detta med nitrit, kan grönsaker ge ökade nitrit/amoniak värden trotts att man tar bort den innan den ruttnar.. vanligt flingfoder är det ju viktigt att inte mata för mycket med. Men squashen sitter ju där nere ett tag.

              vad tror ni?
              Om du är orolig så tycker jag du skall köpa flake-foder i akvarieaffären istället....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • amazonfarmen
                • June 2006
                • 508

                #8
                Ursprungligen postat av tummen
                Om du är orolig så tycker jag du skall köpa flake-foder i akvarieaffären istället....
                Varför inte en bra bottentablett?

                Flakes åker omkring i hela karet, Wafers sjunker så man får dem där man vill ha dem.

                //Calle
                www.goc.se

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av amazonfarmen
                  Varför inte en bra bottentablett?

                  Flakes åker omkring i hela karet, Wafers sjunker så man får dem där man vill ha dem.

                  //Calle
                  Jamen förlåt då! Jag menade ju naturligtvis Wafers/discs eller om du så vill tabletter....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • amazonfarmen
                    • June 2006
                    • 508

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Jamen förlåt då! Jag menade ju naturligtvis Wafers/discs eller om du så vill tabletter....
                    Ja det är endel som ger sina malar just (Discus)granulat, våra Sterbai gillar även granulat av olika sorter, fraförallt när man har många i samma kar så kan det vara svårare att mata så att alla får äta samtidigt om man ger få stora Wafers.

                    Likväl så fungerar det super att ge Discus och andra bottenätande fiskar Wafers, dock inte lämpligt om det finns risk att de ta hela i munnen på en gång (Visserligen kan Piraya sluka 5st i rad ).

                    //Calle
                    www.goc.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...