Räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hiena
    • September 2006
    • 41

    Räkor

    Min gädda vägrar äta tigerräkorna ( döda ). Vad ska jag ge gäddan (billigt)?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Varför inte försöka med metmask som du kan köpa i fiskeredskapsaffären.
    25 stora eller 50 medium brukar gå på cirka 40 kr.
    Funkar i alla fall för en fiskätare som Megalebias elongatus.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Mr B
      • September 2004
      • 1310

      #3
      Eventuellt foderfisk, altså, guppy, eller andra lagom lättodlade djur. Möjligtvis nappar gäddan på skalade räkor om man använder tex en grilltång/salladstång till att få de att "föra på sig" och se mer attraktiva ut. (Förutsatt att gäddan inte skyggar och gömmer sig när man försöker locka den.)
      B!

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Om du inte kan håva upp småfisk någonstans. Kolla på någon affär om det finns missbildad fisk i lagom storlek du kan få köpa billigt. Men då är det ju det där med att du inte ska släppa ut gäddan sen.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Satsa på att meta/pimpla upp småaborre och mört som foderfisk, med lite tur kan du få upp några oskadade och ha dem i en tunna/akvarium för sig och mata med några dagars intervall. FRÅGA:Hur stor är gäddan? sedan trivs ju förståss inte våra inhemska fiskar så bra i rumstemperatur. Varför inte satsa på gäddciklider(Crenicicla-arter) istället????? Finns många färgglada arter att välja på....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Abborre, mört och många fler svenska fiskar går bra i rumstemp. Lake, lax och öring tex vill ha kallare
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av eriahl
              Abborre, mört och många fler svenska fiskar går bra i rumstemp. Lake, lax och öring tex vill ha kallare
              Rumstemp. kan gå bra periodvis, men de blir slöa och tråkiga att titta på, bättre då att satsa på "riktig" akvariefisk, förutsatt att man inte har tillgång till ett svalt utrymme att ha just DET akvariet i....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Går bra mer än periodvis. Dom blir inte slöa heller. Svenska är fina att titta på dom med. Enda problemet är att abborre växer så fort, gäddan oxå

                Hiena: Om du inte får den att äta så släpp ut den innan den magrat av för mycket för gäddans skull.
                Senast redigerad av eriahl; 20 October 2006, 22:44.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Eriahl har rätt. Rumstemp går bra.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av eriahl
                    Går bra mer än periodvis. Dom blir inte slöa heller. Svenska är fina att titta på dom med. Enda problemet är att abborre växer så fort, gäddan oxå

                    Hiena: Om du inte får den att äta så släpp ut den innan den magrat av för mycket för gäddans skull.
                    Är det verkligen tilllåtet (i lagens mening) att hålla våra inhemska arter i akvarium....man får ju t.ex. INTE fånga vilda fåglar. Mest en hypotetisk fråga....och om det är tillåtet så undrar jag vilken akvariestorlek som jordbruksverket rekommenderar till en gädda, den blir ju rätt stor med tiden. Kanske bäst att låta bli?

                    En tanke: är det helt omöjligt att vänja en gädda i fångenskap vid (död)strömming ????
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Svenska fiskar får du ha i akvarium. Men dom ska släppas ut där man fångade dom om ingen risk för smitta finns, tex matat med vanlig akvariefisk. Storlekskrav på akvarium har jag inte i huvudet men dom växer fort. Brukar gå att få dom att äta dött. Prova med abborre kanske? Växer fort men blir ju inte som en gädda
                      Senast redigerad av eriahl; 21 October 2006, 20:34.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Kom på att jag läst att t.ex aborre kräver en kallare period för att vilja leka, och därför kan det väl inte vara optimalt att hålla den i rumstemp året om? Skall man efterlikna deras naturliga miljö och krav så blir det nog omöjligt att tillhandahålla bra förhållanden i akvarium, eftersom de som sagt blir så stora...simbeteende och revirkrav blir nog övermäktigt, eller vad tror ni?
                        Nej, jag skulle satsa på t.ex. en Apistogramma-art istället, lätt att mata, snygga färger och trevligt beteende.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Har fått både abborre och gös att leka efter ca15gr över vintern men med buffliga karpar som kompisar blev ju rommen uppäten. Har även haft småborrar som krämat ur sig utan kallperiod.
                          Vattnet blir fint färgat av hanarnas mjölke....
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          Arbetssätt...