Sniglar till Kulfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Yoink
    svarade
    Om man inte redan har snäckor så är posthornsnäckor ett bra alternativ till en odling. Dom är relativt billiga och förökar sig extremt mycket. Annars kan du ju som andra har nämnt gå till din lokala fiskaffär och fråga om du inte kan få plocka lite i deras kar. När jag frågade i butiken här om han sålde några snäckor så sa han att jag fick plocka hur många jag ville

    mvh Tim

    Lämna en kommentar:


  • snagge
    svarade
    herkules zoo på hisingen (herkulesgatan) är en väldigt bra zooaffär tycker jag. De har mycket, till bra pris och verkar i alla fall vara ganska kunniga. Sen gillar jag hornbachs zooavdelning också. Fast på båda de här ställena har de ju mest stora sniglar, men jag har fått med lite småsniglar när jag köpt växter där. En tjej på hornbach ger mig alltid något extra yngel eller så när jag köper fiskar där, frågar du snällt kanske hon samlar in lite småsniglar med?

    Lämna en kommentar:


  • nesseman
    svarade
    Äppelsnäckor förökar sig som fan.. ska starta upp en odling snart nu till min dvärgkulfisk

    Lämna en kommentar:


  • Vernan
    svarade
    Jag är inte helt hundra på att det är tusensnäckor jag har, men utseendemässigt är dom väldigt lika, det funkar säkerligen lika bra med andra snäckor, men det finns en anledning till att dom heter TUSENsnäckor

    Edit: http://www.vattenkikaren.gu.se/Fakta...pp/hydrsp.html
    Senast redigerad av Vernan; 26 October 2006, 11:36.

    Lämna en kommentar:


  • jsodra
    svarade
    Ursprungligen postat av Nitra98
    Vad/vilka är tusensnäckor?
    Bra fråga Sa att jag skulle satsa på dessa men har inte lyckats klura ut vilka det är och därmed är det svårt att hitta dem

    Lämna en kommentar:


  • Nitra98
    svarade
    Ursprungligen postat av Vernan
    Om du nu ska ha snäckodling funkar tusensnäckor väldigt bra, har själv ett kar med dessa i och dom förökar sig väldigt snabbt, Äggen utvecklas utan befruktning.
    Vad/vilka är tusensnäckor?

    Lämna en kommentar:


  • jsodra
    svarade
    Tack för tipset. Litar på dig och satsar på dessa.

    Lämna en kommentar:


  • Vernan
    svarade
    Om du nu ska ha snäckodling funkar tusensnäckor väldigt bra, har själv ett kar med dessa i och dom förökar sig väldigt snabbt, Äggen utvecklas utan befruktning.

    Lämna en kommentar:


  • jsodra
    svarade
    Ha ha måste tillägga att på ovan nämnd "puffersida" finns beskrivet hur man klipper tänderna på kulfiskar som fått för långa. De söver ned dem osv. Något jag helst inte vill ge mig in på

    Lämna en kommentar:


  • jsodra
    svarade
    Oj, har inte kollat in i tråden på ett tag och missat en massa inlägg. Men ingen är arg här inte

    Kulfiskarna jag talar om är Sydamerikanska Kulfiskar. Deras tänder slutar aldrig att växa och behöver därav slitas ned på ett naturligt sätt. Vad jag förstår gäller detta för samtliga kulfiskar men den sydamerikanska har visst de tänder som växer mest. Denna info har jag bl a läst mig till på www.thepufferforum.com där de verkar ha koll på dessa fiskar om någon.

    Hur som helst kommer jag börja odla snäckor/sniglar i mitt pirayakar där jag tror de kan växa till sig ostört. Sniglar/snäckor är dock helt nytt för mig och jag har inte en aning om vilka jag ska satsa på. Har ni några bra förslag?

    Lämna en kommentar:


  • Nitra98
    svarade
    Ja, en stor ursäkt till trådskaparen...

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Nitra98
    I just det karet har jag körsbärsräkor, sedan har jag ett annat kar med Crystal red och White pearl och ytterligare ett med amanoyngel!
    Wow, inte illa, men nu får vi nog byta tråd om inte folk skall bli arga på oss.... ...och om vi vill fortsätta räkdiskussionen...

    Lämna en kommentar:


  • Nitra98
    svarade
    I just det karet har jag körsbärsräkor, sedan har jag ett annat kar med Crystal red och White pearl och ytterligare ett med amanoyngel!

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Nitra98
    O nej, jag har räkor i det karet och törs inte riskera några räkbebisar! (Men jag ska erkänna att jag med flit matar lite extra just för att snäckorna ska föröka sig så jag kan lyxa till det för botiorna...! )
    Vaddå för räkor???? (har själv några Crystal red och massor av White pearl)

    Lämna en kommentar:


  • Nitra98
    svarade
    Ursprungligen postat av tummen
    Varför inte flytta dvärgbotiorna istället...
    O nej, jag har räkor i det karet och törs inte riskera några räkbebisar! (Men jag ska erkänna att jag med flit matar lite extra just för att snäckorna ska föröka sig så jag kan lyxa till det för botiorna...! )

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...