Sniglar till Kulfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jsodra
    • September 2006
    • 123

    Sniglar till Kulfisk

    Halloj!
    Håller på att inreda ett hem till några kulfiskar. Förstår att de måste ha sniglar att äta så tänderna deras slits som de ska.
    Frågan är vart man köper dessa sniglar? (bor i gbg)

    Som vanligt: många tack!
    ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><(( ((º>
    `·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    #2
    Ursprungligen postat av jsodra
    Frågan är vart man köper dessa sniglar? (bor i gbg)
    Kan du inte be om lite småsnäckor i någon akvarieaffär? De brukar ju inte vara önskvärda precis... Själv fick jag med snäckor när jag köpte växter. De syntes visserligen inte då, men nu har de blivit lite fler och större...
    Annars kanske du kan få av någon annan Zoopetare i Gbg. Jag tillbringade just 20 minuter med att rensa bort lite så tyvärr kan jag inte hjälpa dej just nu...

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
      Kan du inte be om lite småsnäckor i någon akvarieaffär? De brukar ju inte vara önskvärda precis... Själv fick jag med snäckor när jag köpte växter. De syntes visserligen inte då, men nu har de blivit lite fler och större...
      Annars kanske du kan få av någon annan Zoopetare i Gbg. Jag tillbringade just 20 minuter med att rensa bort lite så tyvärr kan jag inte hjälpa dej just nu...
      Praktbotian äter dessa sniglar inte precis ämnet men jag kunde inte låta bli
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • jsodra
        • September 2006
        • 123

        #4
        Haha ja jag kanske kan åka runt i göteborg och städa akvarium på heltid - allt för att få ihop till fiskmat

        Hur gör alla andra då som matar kulfisk?
        ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><(( ((º>
        `·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

        Kommentar

        • ralp
          • October 2004
          • 639

          #5
          Starta en liten snäckodling. Ett gamalt kar, lite inredning, några snäckor och matar med flingfoder...

          Hejhopp. Ralp
          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av jsodra
            Haha ja jag kanske kan åka runt i göteborg och städa akvarium på heltid - allt för att få ihop till fiskmat

            Hur gör alla andra då som matar kulfisk?
            VAR har du hört att kulfiskarna BEHÖVER sniglar för att slita sina tänder, det var nytt för mig.... Jag matade mina med lite av varje som vilken akvariefisk som helst...
            Snäckodling låter som ett bra alternativ tycker jag....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              VAR har du hört att kulfiskarna BEHÖVER sniglar för att slita sina tänder, det var nytt för mig.... Jag matade mina med lite av varje som vilken akvariefisk som helst...
              Snäckodling låter som ett bra alternativ tycker jag....
              Dvärgkulor behöver inte snäckor men de större sorterna gör väl det...Så frågan är ju vilken kulfisk det handlar om?
              Min zoon

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Nitra 98:Jag håller med dig, ofta är många frågor angående foder aldeles för allmänna, olika arter av fiskar har ju som bekant väldigt olika matvanor....även om de kommer från samma biotop. Så ofta behöver man precicera frågeställningen.
                Men det kanske inte kan vara FEL att ha sniglar till alla kulfiskar eller hur???
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Nitra98
                  • June 2005
                  • 1987

                  #9
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Nitra 98:Jag håller med dig, ofta är många frågor angående foder aldeles för allmänna, olika arter av fiskar har ju som bekant väldigt olika matvanor....även om de kommer från samma biotop. Så ofta behöver man precicera frågeställningen.
                  Men det kanske inte kan vara FEL att ha sniglar till alla kulfiskar eller hur???
                  Nä, det har jag väl inte sagt heller! Bara att dvärgarna inte BEHÖVER, som sagt! Kollade det där för jag är inne på att skaffa dvärgkulor själv. Få se om de kanske iofs får sig några snäckor till livs, har nämligen ett litet kar med MASSOR av snäckor, där brukar jag plocka till mina dvärgbotior.
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    #10
                    jsodra: Vad är det för kulfiskar du ska ha?
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • qenzo
                      • February 2005
                      • 1747

                      #11
                      Jag ger mina snäckor för att det är ett komplement till övrigt köttfoder, och det råder ingen brist på sniglar heller direkt.
                      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nitra98
                        Nä, det har jag väl inte sagt heller! Bara att dvärgarna inte BEHÖVER, som sagt! Kollade det där för jag är inne på att skaffa dvärgkulor själv. Få se om de kanske iofs får sig några snäckor till livs, har nämligen ett litet kar med MASSOR av snäckor, där brukar jag plocka till mina dvärgbotior.
                        Varför inte flytta dvärgbotiorna istället...
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Nitra98
                          • June 2005
                          • 1987

                          #13
                          Ursprungligen postat av tummen
                          Varför inte flytta dvärgbotiorna istället...
                          O nej, jag har räkor i det karet och törs inte riskera några räkbebisar! (Men jag ska erkänna att jag med flit matar lite extra just för att snäckorna ska föröka sig så jag kan lyxa till det för botiorna...! )
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nitra98
                            O nej, jag har räkor i det karet och törs inte riskera några räkbebisar! (Men jag ska erkänna att jag med flit matar lite extra just för att snäckorna ska föröka sig så jag kan lyxa till det för botiorna...! )
                            Vaddå för räkor???? (har själv några Crystal red och massor av White pearl)
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Nitra98
                              • June 2005
                              • 1987

                              #15
                              I just det karet har jag körsbärsräkor, sedan har jag ett annat kar med Crystal red och White pearl och ytterligare ett med amanoyngel!
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...