Fina Fisken mygglarver?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • albino_myra
    • September 2006
    • 161

    Fina Fisken mygglarver?

    Köpte för en vecka sedan Fina Fisken mygglarver till mina fiskar som godis. Idag skulle jag ge mina fiskar av det, men så läste jag på paketet att det var just Fina Fiskens foder. Så kom jag att tänka på en ganska het diskussion som ha gått här på zoopet. Det var någon som hade matat sina diskusar med Fina Fisken foder, och de hade dött av det. Så nu funderar jag, är det säkert för mig att mata mina fiskar med det här fodret?? Är mycket tacksam för svar, vill inte riskera någonting, så jag väntar med att ge det till firrarna tills jag har fått ett svar. Har redan mist tillräckligt många fiskar , vill inte mista fler.

    Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag ger inte mina fiskar Fina Fiskens röda mygglarver nån gång igen, nånsin. Nästan varje gång jag matat med det har buksoten kommit som ett brev på posten efter cirka en vecka.

    När jag köpt Fina Fiskens svarta & vita mygglarver så har de också varit i dåligt skick - de vita mygglarverna har ofta varit frystorkade och ogenomskinliga, de svarta mygglarverna oformliga och har "läckt" svart färg när jag tinat dem - men jag har i alla fall inte förlorat fisk när jag matat med dem.

    Enligt den här hobbyistens personliga åsikt är Fina Fiskens frysfoder helt olämpligt som fiskfoder, och jag skulle rekommendera Fina Fisken att börja bestråla sitt foder för att få ner bakteriehalterna till ofarliga nivåer.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Följdfråga till ovan.
      Jag har bara köpt frysta svarta mygglarver vid ett tillfälle och det var just en svart sörja från Fina Fisken.
      Vilket märke skall man söka efter när det gäller vita eller svarta?
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag har goda erfarenheter av Åleds frysfoder. Det är gula förpackningar som till förväxling liknar Fina Fiskens.
        Jag har personligen också bara goda erfarenheter av San Francisco fryst artemia, men där vet jag att inte alla håller med.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • albino_myra
          • September 2006
          • 161

          #5
          De här mygglarverna ser ut som en chokladplatta med bitar man ska bryta av. Har länge funderat på att ge nånting gott åt mina fiskar, men eftersom jag är total nybörjar så kan jag ju inte se om nånting är dåligt eller bra. Så därför tänkte jag att jag rådfrågar er som har betydligt mycket mer erfarenhet än mig
          Så vad säger ni nu, ska jag , eller ska jag inte mata med Fina Fiskens mygglarver ?
          Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

          Kommentar

          • CBR
            • January 2005
            • 292

            #6
            Har matat med fina fiskens foder problemfritt i 6 år nu och då har jag testat både svarta, vita och röda mygglarver.
            The Zone

            Kommentar

            • albino_myra
              • September 2006
              • 161

              #7
              Hjälp, nu vet jag inte vad jag ska ta mig till :/
              CBR, hurdana fiskar har du i ditt akvarium?
              Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                albino_myra:
                1) Titta på det frysta fodret. Har det "freezer burn", dvs är delvis frystorkat - släng.

                Om inte, tina nu upp en kub i en kopp med lite vatten.

                2) Lukta på det. Luktar det illa - släng. Vattnet skall vara luktfritt eller möjligen lukta "damm" eller fisk, men absolut inte ruttet eller ammoniak.
                3) Titta på vattnet. Ser vattnet ut som antingen svag jordgubbssaft eller är gråsvart och fullt med partiklar - släng. Vattnet skall vara klart eller som värst ha svag färgton.
                4) Titta på larverna. Ser de knäckta och misshandlade ut som om man hade trampat på dem, eller är ogenomskinligt vita - släng. Bra frysfoder ser ut som om larverna nästan fortfarande lever.

                Har du inte slängt frysfodret när du kommit hit, då kan du mata med det.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  det tyska frysfodret som man t.ex. köper på hornbach är det bra? Jag kommer ihåg att jag har gett mina fiskar svarta mygglarver där vattnet blev svart kommer inte ihåg vilket märke det var.....
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • albjohn
                    • March 2006
                    • 1179

                    #10
                    Tack Azur för checklistan.

                    Jag har ochså köpt FF artemia och svarta mygglarver och reagerade över att det var väldigt mycket smådelar och smosk i den desutom får jag uppfattningen att vatteninehållet är ganska stort.

                    Nu har jag väldigt liten erfarenhet av frysfoder men det blir nog att testa en annan sort nästa gång för att de om det är någon skillnad.
                    Mvh Leif

                    Kommentar

                    • albino_myra
                      • September 2006
                      • 161

                      #11
                      TACk, Azur!
                      Det här var precis vad jag behövde! Tog en kopp och fyllde den med lite vatten, stoppade i en kub av mygglarverna och så tinade jag upp det i micron. Jag måste säga att blandingen luktade väldigt skit i min näsa, men det luktade inte ammoniak eller ruttet. Vattnet förblev genomskinligt, och larverna var jäkligt äckliga i mina ögon, alltså helt normala. Bruna avlånga saker och verkligen liknar larver. Gav det nyss till mina fiskar, och det blev ett jäkla hallå i akvariet, det kan jag lova! Hur ofta kan jag ge av det här ?
                      Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

                      Kommentar

                      • solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

                        #12
                        Varför tina i micro? Det tinar fort i lite vatten i en äggkopp!
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

                        Kommentar

                        • albino_myra
                          • September 2006
                          • 161

                          #13
                          Jag är totalt nybörjare på det här, så jag följer bara mitt lilla omdöme. Det skulle säkert tina även i en äggkopp, men det kunde jag ju förståss inte räkna ut :P
                          Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

                          Kommentar

                          • Mr B
                            • September 2004
                            • 1310

                            #14
                            Micrade = kokta. Så länge fiskarna uppskattar det ser jag igentligen nget fel i det, men det känns overkill, lixom. Fast, vem vet, det kanske avlivar bakterierna som ger folk bukvattensot?

                            Kommentar

                            • Torstensson
                              • June 2002
                              • 1964

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mr B
                              Micrade = kokta. Så länge fiskarna uppskattar det ser jag igentligen nget fel i det, men det känns overkill, lixom. Fast, vem vet, det kanske avlivar bakterierna som ger folk bukvattensot?
                              Folk, bukvattensot?????

                              Nu e jag nog inte mer här.....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...