Skalade eller Oskalade Räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DonDegen
    • April 2006
    • 35

    Skalade eller Oskalade Räkor?

    Är det bättre att köpa oskalade räkor o sedan skala dem o ge till fiskarna eller är det lika mycket näring i färdigskalade? Fiskarna som ska ha räkorna vägrar äta oskalade räkor. Det är ju iallafall billigare med oskalade. Men är det överhuvudtaget någon näring i frysta räkor som är bra för fisken. Eller är det något som bara fyller magen på dem?
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av DonDegen
    Är det bättre att köpa oskalade räkor o sedan skala dem o ge till fiskarna eller är det lika mycket näring i färdigskalade? Fiskarna som ska ha räkorna vägrar äta oskalade räkor. Det är ju iallafall billigare med oskalade. Men är det överhuvudtaget någon näring i frysta räkor som är bra för fisken. Eller är det något som bara fyller magen på dem?
    Dem oskalade,dem skalade innehåller mer salt än dem oskalande fick tipset av en som odlar Malawi att aldrig mata fisken med skalade räkor efter som det kan leda till fisk död eftersom dem är så saltade som dem är
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Matsvin
      • April 2006
      • 254

      #3
      Jag har också hört att det absolut skall vara oskalade räkor, men av annan anledning : att det skulle finnas något i skalen som var bra för fiskarna ! Troligen finns det någon bra näring i räkorna eftersom så många fiskar verkar må bra av räkmix, och den består ju vanligen till hälften av just räkor :-)

      /Matsvin.
      Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Jag tar bort huvudet och mixar resten. Alltså räkan med skal. Det är väll den röda färgen i räkskalet man vill åt?
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Skall du göra räkmix, så kör på hela oskalade räkor, dvs inklusive huvudet (magsäcken sitter i 'huvudet', liksom gonaderna, och bägge innehåller nyttigheter du vill ha i mixen).

          Skall du mata fisken direkt med hackat räkkött spelar det nog ingen egentlig roll, men smakar man själv på räkorna så smakar ju färdigskalade räkor betydligt svagare & sämre än såna man skalar själv.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Jag har läst att spröten som sitter på huvidet är svåra att mixa i små bitar och dessa kan sätta sig i fiskarnas tarmar och orsaka inflmmationer.
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Solbacka: det stämmer. Mersom. Spröten och benen har hullingar, och kan fastna i mun och gälar på fisken om man inte mixar mixen till den blir en jämn smet. Åtminstone med vår mixer har det aldrig varit ett problem, det syns rätt bra när allt blivit mos, och brukar ta cirka 10 minuter.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                ok, då kan man använda allt bara man mixar ordentligt
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...