Artemia-glassburksmetoden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MalawiAnna
    • July 2006
    • 215

    Artemia-glassburksmetoden

    Min afrahona har precis fått yngel och jag har köpt in allt som behövs till glassburksmetoden för att föda upp artemia.
    Det fanns en jättebra sida där de förklarade hur man skulle gå till väga, det hette någonting i stil med "mikes-machine", men nu verkar inte den sidan fungera längre.
    Är det någon annan som kan förklara grundligt hur det fungerar?

    Vore jättetacksam för svar så fort som möjligt!
    Mvh Anna
  • sockerconny
    • October 2004
    • 2349

    #2

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      Litet tips: Jag spar andra halvan av locket och lägger över den del där jag hällt artemiaäggen. På så vis simmar de över till den "ljusa" halvan när de kläcks och jag slipper krångla med lampa!
      Min zoon

      Kommentar

      • MalawiAnna
        • July 2006
        • 215

        #4
        Tack så jättemycket för ditt snabba svar!
        Mvh Anna

        Kommentar

        • jesper_b
          • June 2006
          • 1201

          #5
          Måste bara säga att föda upp artemia i en flaska med luftflöde i ger mycket bättre resultat. Det finns även att köpa så man kan koppla så det kommer bubblor i flera flaskor på samma luftpump, på så viss kan man ha igång flera kläckningar sammtidigt...

          Använder man sig av glassburk så hamnar massa ägg med halva äggen i vattnet och halva i vattnet och dom kläcks inte lika lätt...

          Så jag rekomenderar dig att skaffa en flaska och kör ner en luftslang i och dra igång en luftpump, och sedan när äggen kläckts tänd en lampa i botten så artemian simmar ner. Och ta sedan t.ex. en medecin spruta finns att hämta gratis på de flesta apotek eller kostar en 5:a.

          På sprutan kan du sätta på en vanlig luftslang och sedan suga upp artemian från botten av flaskan utan att få med så många ägg. och sedan spruta ut det precis där ynglen är....

          Du får ju avgöra hur du vill göra men jag har provat båda, och i glassburken efter ett dygns kläckning räckte artemian till 3 matningar. och i flaskan räkte det till 9 så det är lite skillnad. hade då i lika mycket ägg och matade lika mycket, hade inget att göra så jag undersökte vad som gick bäst..
          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
          Mina Malar:
          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

          Kommentar

          • Nitra98
            • June 2005
            • 1987

            #6
            En kul tråd i ämnet:
            Min zoon

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Det stämmer att man inte kan använda lika stora mängder ägg med glassburk -syrehalten sjunker och stoppar kläckningen- men jag får ut lika mycket artemia med ett kryddmått i glassburk som jag brukade få med en tesked ägg i tvåliters PET.

              Your mileage may vary etc.
              Senast redigerad av Azur; 21 September 2006, 00:49.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • MaxRobban
                • August 2006
                • 1048

                #8
                Detta hur man kläcker Artemia har vi nog många egna hemma tips på. Jag har alltid 2 flaskor bubblande, då jag sätter en flaska varje dag.

                Jag har 2 karaffer som kommer från Systembolaget ( varit ngt billigt vin i dem ) syrepump, slang, " sockerbitar " och T-rör och allt under en lampa.
                Kör 1 msk grovsalt till knappt liter vatten... så här har jag gjort i många år och fungerar helt utmärkt, tar bara bort syrestenen o låter allt stå i kanske 5 min och sedan suger jag upp från botten med plaströr + slang och silar..

                Som Smegga säger.. kläcka Artemia utan syretillsats blir mkt sämre kläckningsprocent. Artemiaägg är dyra nog så gäller att få den kläckta också.

                Mina ägg skickar jag efter från Tyskland då det blir mkt billigare och det lönar sig för mig då jag använder mycket Artemia till både yngel o stora fiskar.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  "Suger upp allt från botten"? Ni måste ju i såna fall få med enorma mängder äggskal?
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • jesper_b
                    • June 2006
                    • 1201

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    "Suger upp allt från botten"? Ni måste ju i såna fall få med enorma mängder äggskal?
                    Nej för kläckta ägg flyter....och artemian simmar ner till ljuset inte äggen...
                    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                    Mina Malar:
                    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                    Kommentar

                    • MalawiAnna
                      • July 2006
                      • 215

                      #11
                      Ursprungligen postat av smegga
                      Du får ju avgöra hur du vill göra men jag har provat båda, och i glassburken efter ett dygns kläckning räckte artemian till 3 matningar. och i flaskan räkte det till 9 så det är lite skillnad. hade då i lika mycket ägg och matade lika mycket, hade inget att göra så jag undersökte vad som gick bäst..
                      Sparade du artemian på något sätt då eller lät du den vara kvar i burken/flaskan?
                      Mvh Anna

                      Kommentar

                      • MalawiAnna
                        • July 2006
                        • 215

                        #12
                        Hur ofta och hur många ggr per dag bör man mata ynglen?
                        Hur många veckor ska man mata med artemia?
                        Ursäkta min okunnighet, men det är första gången jag föder upp yngel..
                        Senast redigerad av MalawiAnna; 21 September 2006, 17:01.
                        Mvh Anna

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av smegga
                          Nej för kläckta ägg flyter....
                          Har jag aldrig märkt... När jag kört med luftad pet-flaska har jag haft ägg överallt: ovan ytan, på ytan, i vattnet, och på bottnen... Jag har brukat försöka koncentrera artemian mitt i flaskan med ljus, men ägg har jag alltid fått med.

                          Malawianna: helst skall ynglen ha konstant tillgång till foder, dvs mata så ofta du kan, men inte mer än att ynglen äter upp innan artemian dör (den klarar sig en timme eller så i sötvatten).
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • MalawiAnna
                            • July 2006
                            • 215

                            #14
                            Hur gör ni förresten för att hålla rätt temperatur i burken?
                            Just nu har jag burken på akvariets lysramp, vilket innebär att jag måste ha akvariet igång över natten.
                            Bättre förslag?
                            Mvh Anna

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Nej, jag har också kört på lysramp. Det gör inget om temperaturen dalar på natten, det ger bara lite längre kläcktid. Se bara upp så inte temperaturen blir för hög på dagen, det får inte bli varmare än max 35 (då dör de).
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...