grindalsmask

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    grindalsmask

    Jag köpte grindalsmask för drygt ett år sedan och använder ceramis, allt inköpt från Södermalms akvarieaffär. Matar med siktat vällingpulver. Jag satte om kulturerna efter ett halvt år och är just i färd med att göra det på nytt.

    Min undran är hur ofta i andra som kör samma metod sätter om kulturerna?
    Eller om ni använder annat medium, foder etc...
    Killies is a lifetime passion
  • 30liter
    • March 2006
    • 136

    #2
    Ursprungligen postat av erikthur
    Jag köpte grindalsmask för drygt ett år sedan och använder ceramis, allt inköpt från Södermalms akvarieaffär. Matar med siktat vällingpulver. Jag satte om kulturerna efter ett halvt år och är just i färd med att göra det på nytt.

    Min undran är hur ofta i andra som kör samma metod sätter om kulturerna?
    Eller om ni använder annat medium, foder etc...
    Jag använder också samma "teknik" men har bara haft igång min kultur ett par månader. Men det där med att sätta om kulturen måste jag ha missat. Hur gör du då? Behövs det?
    Janne sa att jag skulle pudra vällingpuder på kulturen, men jag pudrar direkt på rensköljda blöta glaset. På så sätt hålls "gruset" väldigt rent.

    /Katarina

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Jag har alltid fler kulturer på gång - i det här fallet 3 styck.
      Men har man bara en så anlägger man en ny kultur i ny behållare.
      När den är igång tvättar man ceramis, burk och glas och överför därefter grindalsmask på nytt.
      Hur man än gör blir det en del snusk i kulturen med tiden.
      Men jag sätter om dom därför jag tycker det är nödvändigt och inte för skojs skull.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Jag tror att det helt enkelt beror på hur ofta men vill och orkar starta om dem. Jag har 4 kulturer som stått i 3-4 år utan att jag startat om dem. Jag har skumgummi som medium.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...