Räkmixskal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils-G
    • June 2006
    • 18

    Räkmixskal?

    Har en liten fråga angående räkmix och räkskal,jag skulle vilja pröva att göra
    räkmix själv och jag inbillar mej att det måste vara lättare att göra räkmix
    utan skal i en mixer eftersom risken för att det blir större skalbitar kvar är väl
    uppenbar.Nu undrar jag, vad jag har föstått så har man med skalen för att det ger färg på fiskarna eller är det något annat också?om inte så gäller väl
    det för spirulina också,så varför båda.MVH.Nils-G
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Skalen innehåller också kalk och sedan verkar det vara bra för matsmältningen.

    Visst kan man för vissa köttätande arter plocka bort skalet men i så fall är det ju väldigt oekonomiskt att använda räkkött - vanligt fiskkött blir ju då oerhört mycket billigare.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Kör bara mixern länge så blir det inga stora skalrester, eller använd en köttkvarn och kör igenom många gånger. Dessutom brukar räkmixen innehålla flera sorters ingredienser:fiskkött, ärtor, mangold/spenat, spirulina, liiite gelatin mm. När man kör allt detta tillsammans så blir det ytterst sällan skalbitar kvar...
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      Arbetssätt...