Röda mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gudsson
    • July 2006
    • 342

    Röda mygglarver

    Jag blev påprackad röda mygglarver i butiken när jag bad om ett bra frystfoder. Jag har senare läst i böcker att det ska man absolut inte mata apistogramma med. Varför? Jag har inte hittat någon förklaring, men har nu slutat mata med detta foder.
    375 L sydamerikaliknande
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Man bör helst inte mata alls med röda mygglarver för sin egen och närståendes skull då det är extremt allergiframkallande. Alla blir inte allergiska men alltför många av dom som har allergirisk rent ärftligt sett.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Jenny_E
      • July 2004
      • 661

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      Man bör helst inte mata alls med röda mygglarver för sin egen och närståendes skull då det är extremt allergiframkallande. Alla blir inte allergiska men alltför många av dom som har allergirisk rent ärftligt sett.
      Hmm... kan du utveckla, vad är det som är allergiframkallande? Är det just röda eller även svarta och vita?

      /Jenny, som är allergisk men fått veta att det kan man absolut inte vara, sen att det är hyfsat vanligt...

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ursprungligen postat av Jenny_E
        Hmm... kan du utveckla, vad är det som är allergiframkallande? Är det just röda eller även svarta och vita?

        /Jenny, som är allergisk men fått veta att det kan man absolut inte vara, sen att det är hyfsat vanligt...
        dom röda
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • gudsson
          • July 2006
          • 342

          #5
          Är det alltså bara allergi för egen del som gör att man inte bör mata med dem? Jag har läst i en bok att man bör undvika röda mygglarver till specifikt apistogramma, men det står inte någon förklaring varför. Nåja, jag får kasta det paketet jag har i frysen. Inte första gången jag köpt något i butiken som jag senare inte velat ha. Antagligen inte sista heller...
          375 L sydamerikaliknande
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Ja det finns väl andra skäl förutom allergin för känsligare arter som t ex malawi o tanganyika. Men jag har endast haft apisto vid ett tillfälle så jag är inte insatt i just den specifika frågan. Bukvattensot brukar en del skylla på röda mygglarver också.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • DonDegen
              • April 2006
              • 35

              #7
              Jag matar mina discusar o alla andra fiskar för den delen med röda mygglarver plus lite annat frysfoder. Funkar skit bra o jag har allergi sedan innan o har inte fått en värre allergi för det. Du behöver ju inte slänga maten. Det är ju bara att mata klart paketet. Jag har haft Apisto som jag matat med röda o det har inte hänt något.

              Kommentar

              • mmm
                • June 2004
                • 901

                #8
                Jag matade en del med röda mygglarver i början men slutade sedan på grund av allt negativt man får läsa om det. Men själv har varken jag eller mina fiskar haft några problem med det. Nu köpte jag faktiskt för några dagar sedan ett nytt paket och det finns helt klart fördelar med röda mygg. Har några nya diskusar som är ganska skygga och som äter dåligt, men när jag nu matat med röda mygg ett par gånger så är även de framme och äter på ett helt annat sätt än med annan mat. Så det kan vara ett bra foder att få igång matvägrande fiskar på ... Att just apistogramma skulle vara känsligare för röda mygg förstår jag inte, har själv apisto i mitt kar så jag får väl se om det händer något med dem .
                Sen efter vad jag läst, så verkar det vara stor skillnad på kvalitén mellan olika märken, där vissa märken verkar ge problem medans andra inte gör det.
                /Mattias

                Kommentar

                • peter_m_jonsson
                  • April 2006
                  • 451

                  #9
                  Några man läst om har fått ganska allvarliga reaktioner av röda mygg, så det kan nog vara värt att vara extra försiktig. Plasthandskar kan ju vara en billig försäkring + att man förpackar det väl i dubbla påsar i frysen. Jag håller med om att de är kanon för att få igång matvägrare.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    #10
                    Ursprungligen postat av gudsson
                    Jag blev påprackad röda mygglarver i butiken när jag bad om ett bra frystfoder. Jag har senare läst i böcker att det ska man absolut inte mata apistogramma med. Varför? Jag har inte hittat någon förklaring, men har nu slutat mata med detta foder.
                    ? just apistogramma arterna ska ju ha frysfoder som tex mygglarver...!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
                      Några man läst om har fått ganska allvarliga reaktioner av röda mygg, så det kan nog vara värt att vara extra försiktig. Plasthandskar kan ju vara en billig försäkring + att man förpackar det väl i dubbla påsar i frysen. Jag håller med om att de är kanon för att få igång matvägrare.
                      Instämmer - själv anväder jag aldrig mygg pga allergirisken

                      Däremot är det inte farligt som foder (även om näringsvärdet är rätt lågt) som foder till survattenlevande arter som äter en del animaliskt i sin naturliga miljö

                      just apistogramma arterna ska ju ha frysfoder som tex mygglarver...!
                      Det finns mängder av frysfoder som inte är allergiframkallande

                      Sen efter vad jag läst, så verkar det vara stor skillnad på kvalitén mellan olika märken, där vissa märken verkar ge problem medans andra inte gör det
                      Det finns säker stor skillnaden i kvaliten på röda mygglarver - dock verkar det inte vara någon större skillnad vad gäller allregirisk om kvaliten är bra eller inte
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Jenny_E
                        • July 2004
                        • 661

                        #12
                        Är fortsatt intresserad just när det gäller allergin... Vad är det folk har fått för allergiska reaktioner?

                        Jag kan inte ens gå in i ett rum där man tinat eller matat med röda mygg på ett par timmar, särskilt om de inte är ordentligt sköljda. (då är det ögonen som blir allergiska)

                        Kommentar

                        • peter_m_jonsson
                          • April 2006
                          • 451

                          #13
                          Sök efter röda mygglarver på forumet. Det finns en del hetsiga diskussioner i ämnet och där man kan läsa om vad som kan hända om man har otur och är allergisk.
                          Det verkar osäkert om det är hemoglobinet i larverna eller det skitiga vattnet som dom föds upp i som är problemet.

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Kjell, kan du inte samla ALL(nödvändig) info i EN tråd så att vi kan slippa denna ständiga diskussion????

                            Vilken reaktion man kan få på röda mygg är naturligtvis individuell. En del får utslag på händerna, andra kli i ögonen. I de fallen skall man naturligtvis sluta använda just RÖDA mygglarver, men testa för all del gärna svarta i stället, det är ett kanonfoder det med. Att apistogramma skulle må dåligt av röda mygg tror jag INTE, eftersom just röda mygg förekommer över i stort sett hela världen utom möjligen i de arktiska trakterna.

                            Sedan mår förståss vissa ciklider, främst de från de stora Tan.-Mal. och Viktorasjöarna i afrika INTE bra av att äta BARA röda mygg, eftersom de är utpräglade algätare. MEN bland algerna finns det SÄKERT också små godbitar av olika slag som slinker med, bland annat just röda mygglarver.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Dem röda odlas under hönsfarmare i Asien dem växer upp i kiss och skit det är därför dem är inte så bra föda för fiskarna.Det finns andra röda mygglarver som är odlade i andra former som man kan använda men vilka är de det kan man undra????
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...