Gädda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #16
    Du borde kunna fånga småfisk i rinnande vatten även vintertid....

    testa också vanliga frysta(& upptinade naturligtvis) räkor...
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Hiena
      • September 2006
      • 41

      #17
      Hur?

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #18
        Du kan inte ha en gädda i ett akvarium
        Totalt djurplågeri .... Dels blir den upp mot 1.5m
        gäddan är en fisk som rör sig explosivt i jakt ...

        Ska ha kallt vatten .. kallare än rumstempratur hälst 10-16 grader men trivs ner till 2grader

        Sluta plåga den i släpp ut den direkt. samt ett gäddyngel äter inte fisk utan insekter o blötdjur.
        Och den äter rätt stora mängder så ge upp o sluta upp med ditt djurplågeri
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #19
          Hienas akvarium är 600L tydligen, räcker bra över vintern. En gädda på 10-15cm äter nog det mesta som för sig. Jag ser inget djurplågeri i det bara man inte försöker snålmata den så den tynar bort.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Vernan
            • July 2006
            • 31

            #20
            Ursprungligen postat av mayday
            Du kan inte ha en gädda i ett akvarium
            Totalt djurplågeri .... Dels blir den upp mot 1.5m
            gäddan är en fisk som rör sig explosivt i jakt ...

            Ska ha kallt vatten .. kallare än rumstempratur hälst 10-16 grader men trivs ner till 2grader

            Sluta plåga den i släpp ut den direkt. samt ett gäddyngel äter inte fisk utan insekter o blötdjur.
            Och den äter rätt stora mängder så ge upp o sluta upp med ditt djurplågeri
            Skärp till dig! Tror du dom fiskarna du köper i handeln är speciella akvarie fiskar? Det finns många fiskar där som liksom gäddan blir mycket stora.
            Sen kan jag också meddela att gäddan är en fisk som verkligen passar i akvariet, den är en passiv jägare, dvs den ligger helt stilla och väntar in bytet = Behöver knappt något simmutrymme.
            Tempen bör dock ej överstiga rumstemperatur.

            Mvh gäddägaren.
            Senast redigerad av Vernan; 24 October 2006, 21:29.

            Kommentar

            • Hiena
              • September 2006
              • 41

              #21
              Tack för ni stödjer mig och han/hon som tycker att det är djurplågeri bör läsa detta.
              Jag har haft en gädda förr.
              Och jag har läst i böcker och på internet att det är bara yngel som äter insekter ( sällan för vuxna) och gäddan anpassar sig efter akvariumets längd och gäddan ser inte ut som han lider och iblan matar jag honom med levande fiskar vilket gör att han har kvar sina jaktinstinkterer.

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #22
                Gäddan struntar nog i storleken på akvariet och växer på. Smågäddor äter gärna upp varandra.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Hiena
                  • September 2006
                  • 41

                  #23
                  dessutom så tror jag att vatten temperaturen är tillräkligt låg!

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #24
                    Rumstemp funkar bra.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #25
                      Med de önskemål du ställt på den art du letar efter så är nog guldfisk svår att slå, de är lättodlade och får stora kullar, växer fort, trivs bra på rumstemp osv. Ungfödare brukar rekommenderas som foderfisk, men de får så små kullar och växer långsamt. Centralamerikanska ciklider och blåciklider och liknande är otroligt lättodlade och får ganska stora kullar men det tar ju ett tag innan det blir kött på dom med. Oreochromis mossambicus är otroligt lättodlade och växer fort, men de leker och växer inte så bra i rumstemp, vilket iofs gäller alla nämnda arter förutom guldfisken som kan växa ganska bra i rumstemp.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...