Gädda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hiena
    • September 2006
    • 41

    Gädda

    Jag behöver fisk till min gädda som tål sötvatten, stark mot sjukdommar,normalt ph, ynglar sig lätt, växer fort och klarar sig i kallt vatten!
    Några föslag?
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Svensk gädda?
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Skall du föda upp matfisk till din gädda - eller vad har du tänkt dig?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Om svensk gädda får du nog ha ett till akvarium med småmört och liknande du håvat upp. Svårt att hinna odla upp foderfisk eftersom dom växer så fort. Sen får du inte släppa ut den om du matat med annat än svensk fisk. Om det nu är svensk gädda du menar.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Hiena
          • September 2006
          • 41

          #5
          en 15 cm stor gädda fångad i en skånsk sjö!
          och jag behöver odla fiskar som mat till den för jag kommer ha svårt att fånga fisk till den nu på vintern

          Kommentar

          • kvert
            • November 2005
            • 320

            #6
            skulle vilja se kort på den gäddan!
            Behöver väll inte påpeka att gäddor blir rätt stora, det har du väll redan tänkt på antar jag.

            det där med att din matfisk ska tåla kallt vatten, utesluter en hel del..
            hoppas du hittar nått bra alternativ. kanske testa att köpa fisk hos din fiskhandlare. Eller få han att äta fiskfileér t.ex.

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Odla fisk till en 15cm gädda i tillräckliga mängder blir svårt/omöjligt. Kan köpa betesfisk i en del sportfiskeaffärer. Om du får den att äta död fisk kan du ju frysa in så du har ett lager. Hur stort akvarium har du? Läckra men växer fort. Eller släppa ut den och skaffa en ny nästa år med lite mer förberedelser? Får den lite mat tynar den bort sakta men säkert.
              Senast redigerad av eriahl; 12 September 2006, 12:42.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • bubbis
                • February 2003
                • 425

                #8
                Jag skulle köpa fisk istället för att odla den. Köp play, de är inte så dyra. Om inte gäddan är större än femton, så räcker det med 4 platy i veckan. Om några månader så måste du dock mångdubbla ransonen, för de växer väldigt snabbt. Om du ska odla fisk till gäddan, får du ha igång en väldigt massa akvarium för att mätta gäddan.

                Har själv haft gäddor i akvarium och de äter massor. Brukar fånga dem i maj juni och behålla dem ett par månader innan jag släpper tillbaka dem, då de är för stora att ha kvar i karet. Brukar håva småmört till gäddorna. Det är dock en tidsödande syssla. Har även gett dem daggmaskar, vilket de äter glupskt.

                Kommentar

                • alcar
                  • April 2005
                  • 1398

                  #9
                  man kan köpa stagg och ge den eller mört
                  mvh alexander
                  min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Menar du abborre med stagg.
                    Matar man med annat än svenska fiskar är det med tanke på smittrisker bäst att inte släppa ut gäddan igen
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Vandal
                      • January 2006
                      • 1655

                      #11
                      enklast att få tag på och föda upp som foderfisk enligt mig, är zebraciklider... men se till att de blir uppätna innan de börjar yungla i gäddans kar...
                      over and out /Petter
                      Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                      http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Gäddan får nog jobbigt att gå med en hög bråkstakar.
                        Har man flera akvarium så kan man iofs prova att dra upp sebror.
                        Sen är ju frågan vad man menar med kallt vatten.
                        Senast redigerad av eriahl; 14 September 2006, 22:22.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Hiena
                          • September 2006
                          • 41

                          #13
                          Jag kan ju föda upp dem i ett eget akvarium och sedan släpa i en när han ska äta!

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            På jobb använder vi fryst sillstagg, såna man kan köpa frysta i vissa sportfiskebutiker. Vi har aldrig haft några bekymmer att få gäddorna att ta döda fiskar, de kan vägra i början, men börjar att äta så fort hungern gör sig ordentligt påmind. När de väl upptäckt att den döda sillen är god mat är det väldigt lätt att mata upp dem fort.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Hiena: Då behöver ju inte foderfisken tåla kallt vatten.....
                              Hur varmt/kallt har gäddan? Hur stort är akvariumet då?
                              Senast redigerad av eriahl; 20 September 2006, 20:17.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...