Fjärilarna äter inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • A.P
    • April 2006
    • 48

    Fjärilarna äter inte

    Mina fjärils ciklider äter inte det foder jag har hemma som alla mina andra fiskar äter..har även frysfoder, men de verkar inte gilla detta heller. Nu är de så magra! Vad vill de ha för mat, kan man ge sallad elr liknande som man har hemma??
    Väldigt tacksam för svar.
    Senast redigerad av A.P; 08 September 2006, 18:12.
    / Agnes
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Fjärilsciklider brukar äta det mesta, så om dina inte äter är för att de av någon anledning mår dåligt.

    Hur länge har du haft dem? Hur stort är akvariet? Hur stark är vattencirkulationen? pH? Temperatur? Har du kollat nitriten (de är ju ganska känsliga för dåligt vatten)? Vilka andra fiskar bor i akvariet? Hur är det inrett?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • A.P
      • April 2006
      • 48

      #3
      Hm..ok..nu fick ja lite att fundera över
      / Agnes

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Om du svarar på frågorna kanske vi kan komma fram till nån lösning tillsammans.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av A.P
          Mina fjärils ciklider äter inte det foder jag har hemma som alla mina andra fiskar äter..har även frysfoder, men de verkar inte gilla detta heller. Nu är de så magra! Vad vill de ha för mat, kan man ge sallad elr liknande som man har hemma??
          Väldigt tacksam för svar.
          Fjärilarna behöver ganska varmt vatten för att trivas! Är de dessutom små så kan de vara känsliga i början. Försök få tag i levandefoder (fånga själv i skogen?) så borde de börja äta. Vattenloppor (dafnier, Cyclops) finns periodvis i mängder i olika dammar. Har du en park med fågeldamm(utan fisk-vi vill inte ta hem ex.vis. karplus) i närheten? Där borde det finnas HUR MYCKET MAT SOM HELST!!!!! Aldeles gratis dessutom. Man kan också odla olika foder hemma hos sig själv nästan gratis. Annars kan du ju kläcka lite artemianauplier till dem-det om något brukar slinka ner. På min zoon finns mycket "matnyttigt" att läsa.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • A.P
            • April 2006
            • 48

            #6
            Ursprungligen postat av tummen
            Fjärilarna behöver ganska varmt vatten för att trivas! Är de dessutom små så kan de vara känsliga i början. Försök få tag i levandefoder (fånga själv i skogen?) så borde de börja äta. Vattenloppor (dafnier, Cyclops) finns periodvis i mängder i olika dammar. Har du en park med fågeldamm(utan fisk-vi vill inte ta hem ex.vis. karplus) i närheten? Där borde det finnas HUR MYCKET MAT SOM HELST!!!!! Aldeles gratis dessutom. Man kan också odla olika foder hemma hos sig själv nästan gratis. Annars kan du ju kläcka lite artemianauplier till dem-det om något brukar slinka ner. På min zoon finns mycket "matnyttigt" att läsa.
            Ok, tack så mycket för tipset. Jo de e väldigt små just nu och jag köpte dem inte för så länge sen. Kan man hitta dessa i en vanlig sjö? Kan man köpa artemianapulier i en vanlig djuraffär?
            / Agnes

            Kommentar

            • Vinter
              • August 2006
              • 248

              #7
              Mina fjärliar äter inte heller, ska prova med lite andra saker också innan jag får panik.
              Men det jag har provat med, torrfoder och ärtor, dem tar in det i munnen men spottar ut det igen hela tiden, dem smular sönder det. Och torrfodret kom ut genom gälarna i små små smulor(såg ut som det kom ut genom gälarna iaf). Sen simmar dem bara där ifrån... Mår dem dåligt eller fattar dem bara inte att det är mat dem får??
              Har bara haft dem i ett par dagar.
              19L Räkor
              63L
              240L under uppstart

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                mina fjärilar äter vanligt flingfoder det gjorde från början när jag köpte dem...har haft dem i 5 dagar nu
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Vinter
                  Mår dem dåligt eller fattar dem bara inte att det är mat dem får??
                  Har bara haft dem i ett par dagar.
                  Klart de förstår att det är mat. De är nog stressade. Det kan vara bra att tillsätta fiskvitaminer.
                  Senast redigerad av batski; 09 October 2006, 11:09.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Vinter
                    • August 2006
                    • 248

                    #10
                    Ok, det ska jag prova om det inte blir bättre inom ett par dagar. Gick lite bättre idag på morgonen iaf.
                    Tack!
                    19L Räkor
                    63L
                    240L under uppstart

                    Kommentar

                    • jesper_b
                      • June 2006
                      • 1201

                      #11
                      Mina Fjärilar åt inte heller. åkte då iväg till en kompis som jobbar med akvaristik. han sa åt mig att prova Dr. Bassleer's. och det gjorde jag....
                      Funkade jätte bra alla fiskar äter det...Till och med malarna kommer fram och äter inkl. Banjomalar som ska sova på dagarna....
                      Enligt mig den bästa maten, kolla om du får tag på det! det var inte dyrt heller..
                      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                      Mina Malar:
                      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Var får man tag på Dr. Bassleer's och vad är det för sorts mat?
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • jesper_b
                          • June 2006
                          • 1201

                          #13
                          Jag köpte det på brazoo i Örebro..borde ju finnas nån annan stans med...
                          Det är pellets Fiskarna älskar det..
                          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                          Mina Malar:
                          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Tack! Får se om jag hittar det.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av A.P
                              Ok, tack så mycket för tipset. Jo de e väldigt små just nu och jag köpte dem inte för så länge sen. Kan man hitta dessa i en vanlig sjö? Kan man köpa artemianapulier i en vanlig djuraffär?
                              Artemianauplier köper du i form av ägg som du sedan kläcker hemma, hur du gör kan du säkert få tips om här också, annars skall du få råd i affären.

                              FÅNGA ALDRIG foder i vatten där det finns fisk naturligt, hellre då i diken i skogen eller i ett träsk eller kärr. OM du fångar foder i en sjö eller dylikt där det förekommer fisk så är risken STOR att du får med dig parasiter eller sjukdomar. Om inte förr så senare.

                              Ärtor och andra vegetabilier är nog ingen hit för fjärilsciklider, de äter levande foder i naturen, mygglarver, vattenloppor mm alltså....Ni kan testa med räkmix i fryst form också. Att vissa individer inte förstår vitsen med torrfoder kan bero på att de blivit uppfödda på "roligare" mat från början.
                              Fryst (vuxen) artemia funkar nog också bra till vuxna fjärilsciklider. Att nya fiskar inte äter är ju också relativt vanligt så kanske du bara skall "hålla ut" lite till.
                              Men temperaturen skall nog höjas över vanlig rumstemperatur, upp till c:a 25 grader skulle jag tro. Lycka till!
                              Senast redigerad av tummen; 09 October 2006, 15:01.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...