Sällskaps kar, vilket foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasB
    • June 2005
    • 179

    Sällskaps kar, vilket foder?

    Har ett 200l kar med kardinaltetror, siamensis, blå gurami, skalar.
    Nu i dagarna köpte jag ett par fjärilsciklider.
    Har alltid matat med flingfoder 5 olika sorter.
    Nu till min fråga vad ska jag ge nu så att cikliderna får det dom vill ha?
    Matar ofta med Seras GVG mix och den innehåller ju lite av varje.
    Anledningen till att jag frågar är den att jag förut matade med Seras FD mixpur som bla innehåller röda mygglarver, många fiskar blev sjuka och dog.
    Har precis nu förstått att det kan ha en koppling med mygglarverna.
    Men sedan jag slutade med det fodret så har ingen fisk dött.
    Vad kan man ge istället, fjärilarna är väl ungefär 5-7cm stora, funderade på vita och svarta mygglarver eller nått.
    Kom med förslag.
    Vill inte mata med röda mygglarver!
    540 Under uppstart
    AkwaLux 200L

  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Du kan ge dem både artemia, mygglarver (vita eller svarta) och flingfoder och/eller granulat. Variation är bra

    Jag hoppas du funderar på att köpa ett större akvarium, med tanke på att 200 liter är för lite för scalarer: http://www.zpet.se/forum/
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • JonasB
      • June 2005
      • 179

      #3
      Ursprungligen postat av batski
      Jag hoppas du funderar på att köpa ett större akvarium, med tanke på att 200 liter är för lite för scalarer: http://www.zpet.se/forum/
      Jo men det är inget problem än så länge, har bara en Skalar som är ca 10 månader gammal och akvariet är ca 50cm högt och 100cm långt.
      Så jag ser inga problem att ha den kvar i mitt 200l ett tag till.
      Men planerna finns på att införskaffa ett större kar samt några kompisar till "skallis"
      540 Under uppstart
      AkwaLux 200L

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        prova lite granulat (finns en uppsjö av olika varianter...) det uppskattas av mina fiskar...
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av JonasB
          Jo men det är inget problem än så länge, har bara en Skalar som är ca 10 månader gammal och akvariet är ca 50cm högt och 100cm långt.
          Så jag ser inga problem att ha den kvar i mitt 200l ett tag till.
          Men planerna finns på att införskaffa ett större kar samt några kompisar till "skallis"
          Vad bra Men i så fall tycker jag du borde skaffa en kompis redan nu. Vad jag förstått så går de i stim när de är unga, men skulle h*n växa upp ensam är det risk att h*n blir en enstöring som inte accepterar nån annan scalare.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            200 liter för litet, det tycker inte jag! De är så lugna så det borde fungera ändå!
            Men jag håller med om det där med kompis till scalaren....
            Jag använder nästan alla frysta fodersorter (utom oxhjärta) som finns i handeln, inklusive röda mygg och alla mina fiskar trivs med variationen. Jag matar dessutom med torrfoder och micromask i mitt akvarium. Jag har Apistogramma hoignei, fjärilsciklider, och en hel massa tetror plus lite malar i det akvariet. Dessutom fångar jag levandefoder i en damm i bland.

            PS: Vita mygglarver verkar inte vara nå´t mina fiskar uppskattar, varken levande eller frysta, för lite färg? Var också försiktig med svarta mygg till scalarer (i alla fall lavande), för de äter ihjäl sig om de får för mycket.....DS
            Senast redigerad av tummen; 24 September 2006, 10:45.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              200 liter för litet, det tycker inte jag! De är så lugna så det borde fungera ändå!
              Att de är lugna behöver inte nödvändigtvis innebära att de skulle trivas med att leva trångt: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Maria - Sjöjungfru

                • January 2004
                • 4236

                #8
                När jag var liten hade mina föräldrar Scalarer som lekte i det 100-liters sällskapskaret dom växt upp i, men dom hade nog inte läst artbeskrivningen

                Till frågeställaren: Ge dom lite blandning av flingor, granulat och varva med frysfoder så kommer dom säkert må bra
                Maria - Sjöjungfru

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
                  När jag var liten hade mina föräldrar Scalarer som lekte i det 100-liters sällskapskaret dom växt upp i, men dom hade nog inte läst artbeskrivningen
                  Men att det går är inte samma sak som att det skulle vara bra. När man tänker på hur det ser ut i naturen blir det uppenbart att man ska sträva efter att fiskarna ska få det stort som möjligt i våra akvarier, inte så litet som möjligt!
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    [quote=batski;848565]Att de är lugna behöver inte nödvändigtvis innebära att de skulle trivas med att leva trångt: quote]

                    Det beror på vad man menar med trångt, inredningen kan göra att det faktiskt ryms fler fiskar om det på samma gång innebär att det blir fler revir på samma yta. SVÅRT dock att säga något säkert....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Metalmaid
                      • September 2006
                      • 815

                      #11
                      Ursprungligen postat av JonasB
                      Har ett 200l kar med kardinaltetror, siamensis, blå gurami, skalar.
                      Nu i dagarna köpte jag ett par fjärilsciklider.
                      Har alltid matat med flingfoder 5 olika sorter.
                      Nu till min fråga vad ska jag ge nu så att cikliderna får det dom vill ha?
                      Matar ofta med Seras GVG mix och den innehåller ju lite av varje.
                      Anledningen till att jag frågar är den att jag förut matade med Seras FD mixpur som bla innehåller röda mygglarver, många fiskar blev sjuka och dog.
                      Har precis nu förstått att det kan ha en koppling med mygglarverna.
                      Men sedan jag slutade med det fodret så har ingen fisk dött.
                      Vad kan man ge istället, fjärilarna är väl ungefär 5-7cm stora, funderade på vita och svarta mygglarver eller nått.
                      Kom med förslag.
                      Vill inte mata med röda mygglarver!
                      Skaffa en till skalar och byt akvarium till ett större då du ser på fiskarna att det börjar bli för litet. Kör med varierad kost som du gör nu och utöka med pellets till cikliderna.

                      Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
                      När jag var liten hade mina föräldrar Scalarer som lekte i det 100-liters sällskapskaret dom växt upp i, men dom hade nog inte läst artbeskrivningen
                      Inte så konstigt, fiskar kan väl inte läsa heller

                      Ursprungligen postat av batski
                      Men att det går är inte samma sak som att det skulle vara bra. När man tänker på hur det ser ut i naturen blir det uppenbart att man ska sträva efter att fiskarna ska få det stort som möjligt i våra akvarier, inte så litet som möjligt!
                      Det första man måste titta på är faktiskt det enskilda individens (fiskens) mående och hur stor den blir, vissa fiskar trivs faktiskt bra även i mindre akvarier även om en artbeskrivningarna har en rekommendation.

                      Artbeskrivningar storleksrekommendationer är just rekommendationer och absolut inget krav...visst vi ska sträva efter att ge våra fiskar så bra förhållanden som möjligt och man bör ju förstå att man t.ex. inte ska stoppa ner en fisk som blir en meter i ett akvarium som är på två meter.

                      Kan inte låta bli att kommentera din jämförelse med hur fiskarna har det i naturen. Tycker det är snudd på utopiskt tänkande, även ett 10 000 liters-kar är litet för ett stim små neontetror om du sätter det i relation till förhållanden i naturen.
                      Hare bäst...och simma lugnt
                      Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                      http://mariahalsoforum.forum24.se/
                      http://www.helpdesken.forum24.se/

                      Kommentar

                      • Anneth
                        • August 2006
                        • 412

                        #12
                        För många år sedan hade jag ett 160 liters akvarium, i det hade jag skalarer som lekte, dom bodde där med flera andra fiskar bla ett par palettciklider som även dom lekte..

                        Hälsningar Anneth
                        Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                        Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Metalmaid
                          Kan inte låta bli att kommentera din jämförelse med hur fiskarna har det i naturen. Tycker det är snudd på utopiskt tänkande, även ett 10 000 liters-kar är litet för ett stim små neontetror om du sätter det i relation till förhållanden i naturen.
                          Givetvis är akvarier (nästan) alltid mindre än det utrymmet som fiskarna har tillgång till i naturen. Men det som är viktigt är att de även ska ha gott om utrymme i ett akvarium så de kan röra på sig, skaffa revir, osv. Därför finns det rekommendationer. Jag brukar iaf tänka hellre för stort än för litet
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Anneth
                            • August 2006
                            • 412

                            #14
                            Även om fiskarna har stora vatten att simma på i naturen så är nog inte alltid deras revir så stora.
                            Men visst är det bättre att man försöker ge fiskarna så stora utrymmen som möjligt.

                            Hälsningar Anneth
                            Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                            Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...