Piraya. Vilken mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Quilles
    • November 2008
    • 87

    #31
    Matar minna nu me daggmask, och dem verkar tycka de är gott och roligt att leka me.. men finns de bakterier i daggmask ? och kan de vara farligt för dem ?

    Kommentar

    • sting
      • September 2007
      • 481

      #32
      Okej, Kan vara så att jag är efter, Men för bara ett år sen så var det inga problem med att mata med levende.

      Kommentar

      • sting
        • September 2007
        • 481

        #33
        Sådär, Det är tillåtet att mata med levande, så länge det inte leder att foderdjuren plågas och lider.

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #34
          DU kan ju mata med vanlig akvarie fisk ibland, neontetror, guldfisk, guppy, osv.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #35
            Ursprungligen postat av sting
            Sådär, Det är tillåtet att mata med levande, så länge det inte leder att foderdjuren plågas och lider.
            Annars skulle man inte få mata med tex. nykläckt artemia.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Spiksoppa
              • September 2008
              • 62

              #36
              Det är inte förbjudet att mata med levande foder, i alla fall inte när det gäller ormar. Jag går en djurvårdsskola också och där matar man ormarna med levande möss. Det är bara på offentliga ställen man inte får göra det, te.x. djurparker, alltså får privatpersoner göra det. Men man kan ju fråga sig hur etiskt det är.

              Kommentar

              • sting
                • September 2007
                • 481

                #37
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Annars skulle man inte få mata med tex. nykläckt artemia.
                Kan tänka mig att det går under någon annan lag då det inte är ryggradsdjur.

                Kommentar

                • sting
                  • September 2007
                  • 481

                  #38
                  Ursprungligen postat av Spiksoppa
                  Det är inte förbjudet att mata med levande foder, i alla fall inte när det gäller ormar. Jag går en djurvårdsskola också och där matar man ormarna med levande möss. Det är bara på offentliga ställen man inte får göra det, te.x. djurparker, alltså får privatpersoner göra det. Men man kan ju fråga sig hur etiskt det är.
                  Ja, många ormägare matar med levande, men i de flesta fall så är det meningslöst och kan då betraktas som djurplågeri enligt mig.

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #39
                    Nja, meningslöst skulle jag inte säga det är, ormar och andra rovdjur stimuleras mycket bättre av att få jaga födan.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • sting
                      • September 2007
                      • 481

                      #40
                      Ursprungligen postat av JojjeN
                      Nja, meningslöst skulle jag inte säga det är, ormar och andra rovdjur stimuleras mycket bättre av att få jaga födan.
                      Håller med dig, om jag ska hålla på ormarna.... Om man väger för och nackdelar så finns det fler om man matar med dött.

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #41
                        Ja, man kan både vända och vrida på det, men på ett eller annat sett kan nog ingen annan än den enskilda individen avgöra vad den tycker är rätt.

                        Levande foder är ju egentligen inte djurplågeri, för ute i naturen hade ormarna ändå ätit många fler möss än vad dom får av sina ägare.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • sting
                          • September 2007
                          • 481

                          #42
                          Ursprungligen postat av JojjeN
                          Ja, man kan både vända och vrida på det, men på ett eller annat sett kan nog ingen annan än den enskilda individen avgöra vad den tycker är rätt.

                          Levande foder är ju egentligen inte djurplågeri, för ute i naturen hade ormarna ändå ätit många fler möss än vad dom får av sina ägare.
                          Du gapar över för mycket nu, Man kan inte gemföra vilda ormar med de som sitter i fångenskap. Om vi gör det får vi räkna med hur stor chans de har att överleva, mängden, storleken osv.

                          Så jo Man kan säga att det är djurplågeri att mata med levande, men det är inte olagligt.

                          Kommentar

                          • Spiksoppa
                            • September 2008
                            • 62

                            #43
                            Men oftast har man väl ormen i en låda när man utfodrar? i alla fall överallt där jag har varit:P. Och då blir det ju ändå inte mycket till jakt för ormen som bara hugger från ett stillastående läge.

                            Har man en orm som vägrar äta död mat kan man ju ge den levande tycker jag, annars är det lite djurplågeri. Fast å andra sidan beror det på vad man matar med tror jag. Möss dödas relativt snabbt av ormarna och de få gånger jag har sett ormar bli matade med levande möss så har mössen inte alls verkat rädda för ormarna, tvärtom gått fram och nosat på ormen. Men att mata med te.x. levande marsvin skulle jag aldrig göra! I alla fall jag tror att de hinner förstå hela situationen och blir mer rädda innan de blir dödade.

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #44
                              Stoppa ner i en låda? Det har jag aldrig sett, det jag har sett så stoppas mössen ner i terrariet, och så jagar ormen ifatt den-
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              • Spiksoppa
                                • September 2008
                                • 62

                                #45
                                Ursprungligen postat av JojjeN
                                Stoppa ner i en låda? Det har jag aldrig sett, det jag har sett så stoppas mössen ner i terrariet, och så jagar ormen ifatt den-

                                aha... det har jag aldrig sett. I min skola, i en djuraffär där jag hade praktik, och på parken zoo stoppar man ner ormen i en genomskinlig plast"låda" när man utfodrar (bara med levande möss i skolan). Fast man stoppar nog ner dem i en låda då det finns flera ormar i samma terrarie kom jag på! annars finns det ju risk för att de tar samma byte eller till och med attackerar varandra i misstag.

                                Men var det bara en orm i terrariet där du såg det eller?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...