Ett enkelt sätt att mata bottenfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svedmark
    • August 2006
    • 57

    #16
    Denna idé måste provas om ett par dagar, då mina små liv just har kalasat på maltabletter och ärtor!
    Länge leve uppfinningsrikedommen

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #17
      Jag brukar undvika saker som kommer från varmblodiga djur, men kanske inte detta gäller just ägg då....

      Vad är det för fel på flakes och tabletter?
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ursprungligen postat av Fiddan
        Mina fiskars mat heter Aquatic Nature : Dwarf cichlid-food.


        Har du testat med micromask? Är troligen MYCKET billigare än att köpa "färdig" mat i akvarieaffären, har dessutom den fördelen att det LEVER!

        Odlingsinfo finns på min zoon, och säkert också här på Z-pet...
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Insomniac
          • December 2004
          • 310

          #19
          Har någon kvar receptet/beskrivningen på det här? Länken fungerar inte.

          Kommentar

          • amazonfarmen
            • June 2006
            • 508

            #20
            Ursprungligen postat av svedmark
            Denna idé måste provas om ett par dagar, då mina små liv just har kalasat på maltabletter och ärtor!
            Länge leve uppfinningsrikedommen
            Om några dagar?

            Ger inte ni era malar mat varje dag?

            //Calle
            www.goc.se

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #21
              sidan funkar inte för mig
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • Hiena
                • September 2006
                • 41

                #22
                Azur kan du förklara idén eftesom datorn inte hittar http://mikes-machine.mine.nu/Proteinbomb_se.htm!

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #23
                  Det verkar som Azurs sida är nere - för tillfället?
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #24
                    Min dator dog, eller snarare så dog grafikkortet, och jag väntar på att få ett nytt grafikkort - men eftersom jag köpte på nätet så tar det ett bra tag.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #25
                      Här är Azurs (=Micke Noréns) text iaf:

                      Ett enkelt sätt att presentera fodret till bottenfisk.

                      När jag vill få fisk att leka ger jag dem under en period först väldigt proteinrikt foder, dels för att honorna skall ha tillräckliga energireserver, dels för att få fisken "på humör". Jag har ofta haft svårt att presentera proteinrikt foder för mina bottenfiskar på ett bra sätt - normalt sett har jag helt enkelt matat för mycket och hoppats att tillräckligt mycket skulle nå bottenfisken.

                      Alla volymer är avpassade för mina behov. Justera upp eller ned efter behov.

                      1) Du behöver ett ägg, ett mikrovågssäkert fat eller liknande i keramik (jag använde ett blomfat), en mikrovågsugn, samt valfritt foder (jag använder laxpellets och spirulinapellets, som jag mortlar) du vill få till dina fiskar.

                      2) Knäck ägget, rör ihop vita och gula, tillsätt ev. lite vatten, och häll ett tunt lager (i mitt fall krävdes en-två matskedar) i fatet. Strö ut fodret över fatet. Gegga gärna runt det lite.

                      3) Kör fatet (med mikrovågslock, det stänker!) i 15-30 sekunder på full effekt. Du har nu fått en tunn "omelett" där ägget funkar som ett näringsrikt lim som håller kvar fodret.

                      4) Klart! Så fort fatet svalnat är det bara att ställa ned det till fiskarna!

                      Låt inte fatet stå i för länge, för ägg är protein/fett-rikt foder och kan smutsa ned vattnet rejält. Jag låter det stå i cirka en timme, sen tar jag ut det (och vid det laget är all fisk proppmätt). Jag ger heller inte fisken såna här "brakmåltider" mer än en eller max ett par gånger i veckan.

                      Metoden kan naturligtvis varieras i det oändliga, med olika foder och presentationer - t.ex. kan du använda en flat sten eller t.o.m. drivved istället för ett fat, kaninpellets eller mysis eller hackad daggmask som foder...

                      Tacka Googles cache för detta.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      Arbetssätt...