skillnad på mygglarver?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #31
    Ursprungligen postat av Krax
    Daphnier och hoppkäftor är perfekta på att äta växtplankton. Om man får problem med grönt vatten finns det inget som är så bra som såna. Om man bara kan få dom att överleva för fisken.
    Skaffa dafnier och ha dem i en hink och fyll på succesivt i akvariet.....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #32
      Ursprungligen postat av erikthur
      Dock kan "onödig" citering göra en tråd svårare att penetrera.
      Mer att scrolla. Detta ett försök till exemplifiering.
      Och tråden har ju dessutom spårat ur en aning...
      ähh whatever.

      tycker folk gnäller lite för mycke ibland
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #33
        Ursprungligen postat av tummen
        Klart att det finns folk som blivit sjuka av röda mygg,
        ett problem här är att många inte vet om att röda mygg är kraftigt allergiframkallande, bara en så simpel sak som krav om att det står på paketet skulle nog göra en del men inte ens det finns.
        sen informerar inte heller alla handlare om allergirisken.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #34
          Tycker att det ragglas förmycket om allergiframkallning av rödamygg, det sägs att det är så men jag har fortfarande inte stött på problemet, och då skall sägas att många i min närvaro blandannat mina barn matar med röda mygg, men det handlar nog om hyggien före och eftermatning med dom, tvätta händerna noga...

          Vet inte hur många här inne som är "allergiska" mot röda mygg vissa säger att de inte ens kan vistas i samma lokal där det matas med rödamygg, men det är ett fenomen jag inte stött på iheller från kompisar eller barns vänner eller när folk befunnits sig hos vissa onämnda affärer =O).
          Och det är här det förmodlingen kommer folk med vetenskapliga rapporter osv, men jag bryr mig inte om dem, för min tro är, är du allergisk då e du det är inte framkallat av ngt...
          det är inte så att damm skapar allergi utan allergin finns redan i dig..

          Detta kommer att tjatas till leda men det bryr jag mig inte om iheller och det är det med att fodret är inte vidare hälsosamt för fisken hepp och mina lever och ingen har dött av att jag har matat dem med just röda mygg, däremot har jag haft dödsfall efter matning med flingor hmm hur kommer det sig jo flingor är tyvärr (dumma mig) lätta att glömma på rampen och ngn anna sätter kanske upp dem åt sedan matar man snällt och det är det....
          oftas glömer man inte det frysta fodret lika lätt men när det händer då slänger man smeten som ligger där i påsen och det är det....
          Senast redigerad av peterhaack; 08 May 2006, 18:17.
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #35
            Allergi framkallas alltid av något.
            Man måste utsättas för detta ämne vid något tillfälle innan allergin utvecklas.
            Och den gången märker man ingenting. Men väl senare.
            Man kan däremot ha en mer eller mindre allergisk (egentligen atopisk) läggning.
            Var glad i så fall att det inte tycks finnas i din familj.
            Men sprid inte dina vanföreställningar om allergi - det är bara dumt och kan orsaka till och med orsaka att någon tar onödiga risker med t ex röda mygglarver.
            Och är man allergisk kan man inte tvätta bort det i alla fall.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #36
              ja och var annan akvarist som matat med röda mygg har dött och fått röda mygg allergi blabla och lite till, och allergiska nyfödda barn fick damm allergi från att mamma städade osv, klart att det finns i kroppen och som jag säger e man allergisk mot det så e man men inte framkallar det allergi men det kanske framkallar allerginnnnnnnn!

              "tar onödiga risker" en onödig risk är nog att vi stiger upp på morrnarna och går till jobbet, jösses nu snackar vi =O)
              Att vi matar våra fiskar med röda mygg e nog inga större onödiga risker, e du allergisk mot dem så är ser du om de får allergin att bryta ut ja då e det det soo...
              Senast redigerad av peterhaack; 08 May 2006, 23:02.
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • cri
                • September 2002
                • 700

                #37
                Ursprungligen postat av peterhaack
                Att vi matar våra fiskar med röda mygg e nog inga större onödiga risker, e du allergisk mot dem så är ser du om de får allergin att bryta ut ja då e det det soo...
                Om en person med atopisk läggning matar med röda mygg är det definitivt att ta en onödig risk.

                Att bli "blind" i över 12 timmar och med andra problem var det definitivt inte värt.
                Mvh, cri

                Kommentar

                • Barr
                  • July 2004
                  • 194

                  #38
                  Ang. "fula fisken" som var mer aktuellt lite längre upp i tråden; Jag har aldrig haft problem med det märket. Jag har röda mygglarver, svarta mygglarver och artemia därifrån och det har aldrig varit något konstigt med vare sig formen eller konsistensen.

                  Kommentar

                  • Alex.Fia
                    • March 2006
                    • 68

                    #39
                    snacka om urspårad tråd...
                    45L Sällskaps

                    375L Malawi

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #40
                      Ursprungligen postat av Alex.Fia
                      snacka om urspårad tråd...
                      jaså diskussionen handlar ju fortfarande om mygglarver och det är inget fel i att påpeka att röda är allergiframkallande, nåts om förövrigt många uppskattar men det är upp till varåen om man vill mata med rödamygg i slutändan men man bör va medveten om dom risker som kan finnas med det.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      Arbetssätt...